maandag 6 september 2010

Ik zoek een nieuwe "look"

Nadat iemand me voor de honderdste keer had gezegd "visueel is het niet sterk" ben ik toch maar eens naar de "templates" van Blogger gaan kijken. Je moet beseffen dat ikzelf visueel zo goed als psychisch blind ben, dus eigenlijk zijn mijn ingrepen essentiëel random. Ik zie dat het vroegere design zelfs niet meer tussen de mogelijkheden zit, dus ik leg mijn lot in handen van Blogger, en veronderstel dat de nieuwe versies beter zijn dan de oudere, en ik kies er nogal willekeurig één uit, en hier gaan we.

Maar zelf zou ik absoluut niet kunnen zeggen waarom dit uiterlijk beter, of juist niet, is dan het vorige.

Nu is Blogger een erg gemakkelijk systeem. Hoewel iemand me op gang moest helpen kon ik het daarna helemaal alleen. Dat is ongeveer zoals een peuter die leert stappen: ik begrijp dat de meeste mensen een tikje ongeduldig naar dit soort bekentenissen zitten te kijken, maar voor mij is het bestaan van dit niveau van gebruiksvriendelijkheid een zegen. Overigens, anders had u, beste lezer, niet eens een Speels maar Serieus om te lezen gehad! Beeld u dàt maar eens in...!

Dus het feit dat ik er ook mee kan werken bewijst dat het zeer, zeer gemakkelijk is. Ik ben erg tevreden met de mogelijkheid een aantal recente commentaren te laten zien, en voor de rest hoop ik maar dat mijn bladspiegel, mijn oranje kleur en nu ook een kolom aan de linkerkant een verbetering is.

En anders moet je maar denken: je komt naar hier voor de inhoud...

(Hoopte hij vurig...)

1 opmerking:

Tommy Vandepitte zei

Toen ik in mijn dashboard de titel las dacht ik al: "De Koen heeft een midlife-crisis en komt morgen werken met piekjeshaar! OMG!" Maar het was zo erg niet gesteld. Gelukkig maar.

Maar to the point, wat de look betreft:
- Oranje is de kleur van de challenger. Ergens wel te verantwoorden dus, maar het past mijns inziens wat minder bij het opzet van de blog "speels" (geel? bloemetjes? ballonnen?) "maar serieus" (grijs? zwart? strak?). Maar goed, oranje dus...

- De bretellen aan de zijkant: goed idee (ah ja, ik werk ook zo), maar daar wringt voor mij dan weer de schikking.

Ik ken het belang dat je hecht aan de comments, begrijpelijk. Maar dan zou ik ze ook rechtsboven zetten. En inkorten (tot bvb. de laatste 3-vuldigheid)

Die "over mij" dan misschien onder de titelbalk horizontaal of linksboven. Zo kunnen mensen die willen reageren, dat, "als het echt moet" (zie Seneca On Anger in drie delen : http://www.youtube.com/watch?v=hJ0g7IKWG7E&feature=grec_index).

Onder de "over mij" zou ik opnieuw je blogarchief zetten, dat navigeert nu eenmaal makkelijker. Ik denk zelf dat je het qua ruimte kan beperken (met als vervanging een "lees meer" button).

De hardliners zullen onder je blogarchief wel de thematische opdeling willen gaan zoeken. Opnieuw, die kort je best in tot een 5-tal items met de mogelijkheid om met een klik uit te breiden. OF je zet het horizontaal onderaan. OF je laat het voluit staan, kwestie van je eigen goesting te doen.

Als ik het goed heb bijgehouden heb je dan onder de comments nog wat plaats voor de links naar je kameraden-bloggers.

Met een beetje geluk zie je na deze chirugische ingrepen op één blad (als je tenminste je browser schermwijd opent) minstens de titel van alle onderdelen in de bretellen, en dat is wat je wil hebben: readers have a dashboard now, ready to comment... of zoiets :-)