maandag 25 december 2006

Remember die dolfijn, "geen vis maar een zoogdier"?

De nu volgende post heeft geen zin zonder de context van de post:

http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/11/een-dolfijn-is-geen-vis-maar-een.html

Na die post schreef lezer Axxyanus (een gediplomeerde scepticus, als je het mij vraagt) dat het niet zo moeilijk was om een kind te leren het juiste etiket te plakken, maar dat het heel wat moeilijker was ervoor te zorgen dat ze ook nog wisten wat het betekende.

En dat was zo waar dat ik niet wist wat ik er nog op te zeggen had.

Maar nu kan ik aankondigen dat op het familiale kerstfeestje de volgende dialoog zich heeft afgespeeld.

Nonkel Koen: "Hannah, kom eens hier, er is iets dat je me nog moet vertellen"

(Nichtje Hannah, nog steeds vijf jaar, derde kleuterklas, komt vol verwachting aangetrippeld.)

Nonkel Koen: "Je had me verteld over de dolfijn, dat dat geen vis was maar een zoogdier, nietwaar?"
Nichtje Hannah: (knikt vol overtuiging van ja)
NK: "Maar wat is dan nu eigenlijk het verschil tussen een vis en een zoogdier?
NH: "Kijk, hé, een vis - vissen leggen eitjes."
NK: "Ah, ja, dat is ook weer waar. Maarreh... hoe zit het dan met zoogdieren?"
NH: "Wu, wel, wu... maar zoogdieren drinken bij de mama!"
NK: "Ja, ja, dat zal wel, maar daarom kunnen ze toch nog wel eitjes leggen?"
NH: "Nee, want zoogdieren zitten in de buik van de mama, en daar komen ze dan uit!"

Zoals ik al schreef in die post:
"Nonkel Koen terug naar af. In zijn tijd speelde de kleuters van vijf jaar met een snottebel aan hun neus met de pottekes."

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zou natuurlijk naar het vogelbekdier en de mierenegel kunnen verwijzen maar dat zou flauw zijn. Ik erken dat mijn indruk toen fout was en ik ben aangenaam verrast over de kennis van nichtje Hannah. Mijn hoed af voor de kleuterjuf of wie dan ook die dat aan de kinderen heeft bijgebracht.

Koen Robeys zei

Ja, zeg, van het vogelbekdier en de mierenegel weet zelfs nonkel Koen niet hoe het zit. En dat is toch de grens van wat je redelijkerwijs kan verwachten, nietwaar?