woensdag 4 april 2007

Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2,008 (2)

Hier is nog een heel degelijke site die nu al gaat over de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2,008:

http://politicalwire.com/

Het zijn doorgaans korte stukjes – maar wie leest nu graag van die ellenlange tractaten, nietwaar? – over de één of andere campagne of kandidaat. Nu eens wat geroddel, dan weer een leuk citaat, gewoonlijk ook wat info over hoe het staat met het aanwerven van staf en het ophalven van geld.

Ik lees net dat de campagne van McCain de wind uit de zeilen voelt wegvallen. Verder blijft Clinton de eerste positie behouden bij de Democraten, waar Obama wat stagneert maar dat Edwards sterk komt opzetten, zodat Clinton nog lang niet aan de nieuwe patatjes is.

Dat zijn twee dingen die me niet erg verbazen. Ik blijf aannemen dat we de Democratische zwaargewichten al kennen (waarbij ik al toegegeven heb dat het arriveren van Gore op de scène mijn berekeningen zwaar in de war zou sturen), terwijl ik in Obama niet erg geloof. Dus de facto denk ik dat we Edwards versus Clinton gaan zien.

Verder blijf ik denken dat we bij de Republikeinen nog niets gezien hebben. McCain steunt de oorlog, en ik denk echt dat de hele wereld nu wel doorheeft wat dàt voorstelt: dismissed. Giuliani zie ik met moeite de eerste primary halen. Maar de Republikeinen zijn natuurlijk een zeer oude, zeer ervaren en zeer sterke partij. Bush zinkt met de dag verder weg in de onbenulligheid en dus zullen de serieuze mensen (die daar vanzelfsprekend zijn, en zich alleen onder het geloei en gescheld hebben verborgen gehouden) er stilaan wel door de puinhopen beginnen heen breken. Vandaag lees je over de ontmoediging bij de Republikeinen, maar ik denk dat de Democraten die daar nu over triomferen nog serieus op hun neus gaan kijken.

Zoals ik al vaak heb gezegd in deze context: in dit stadium zijn deze mijmeringen alleen belangrijk als registratie van hoe we dat allemaal zagen – iets om binnen twee jaar vertederd op terug te kijken. En het blijft allemaal wel boeiend spectakel, natuurlijk.

Geen opmerkingen: