zaterdag 21 april 2007

"Being compared with animals"

De lezer die me een beetje kent zal niet verbaasd zijn te vernemen dat ik al een tijdje een blog volg dat specifiek gaat over evolutietheorie, en nog wel grotendeels over het conflict met het creationisme:

http://evolutie.blog.com/

Aangezien ik jaren lang actief ben geweest in usenetdiscussies met creationisten - tussen pakweg 1,999 toen ik een internetverbinding kreeg, en 2,005 toen ik vader ben geworden; ik denk dat je er een heel dik boek mee zou kunnen volschrijven - denk ik dat ik ongeveer weet welk vlees je met die creationisten in de kuip hebt. En ik moet zeggen, op een paar dingen die ik anders zou aanpakken, om geen andere reden dan dat ik altijd alles beter weet, heb ik aan dat blog al veel plezier aan beleefd.

Daarom neem ik nu maar een zeker risico om pedant over te komen (jajaja, ik weet het, dat moest zijn "nog pedanter dan anders", schiet hem er maar in, etcetera), nu ik het volgende zinnetje vind en het alweer beter weet. Het komt uit de volgende post:

http://evolutie.blog.com/1699573/

En hier staat, nogal naar het einde toe:

"Tenslotte een rake observatie van de Waal: mensen kun je principieel indelen in twee soorten: zij die van dieren houden en die het niet erg vinden om met dieren vergeleken te worden, en zij die niet van dieren houden en die het een belediging vinden om met dieren vergeleken te worden."

Maar toen ik dat eens opzocht (iets dat ik van de discussies met de creationisten heb geleerd (1): grijns) vond ik de volgende quote (2)

"I often get the impression of being surrounded by two distinct categories of people: those who do and those who don't mind being compared with animals. I have encountered these contrasting attitudes among the great philosophers, among my teachers, and among my friends and colleagues, and i have no idea who will end up in which camp."

De lezer ziet: géén indeling gebaseerd op de vraag of de betrokkenen van dieren houden. Natuurlijk, ik ken niet het oeuvre van De Waal van buiten, en het is mogelijk dat hij dat er elders aan toevoegt, maar in dat geval zou hij natuurlijk wèl een idee hebben van wie in welk kamp eindigt. Dus ik denkt dat dat er eigenlijk uit moet.

En dat lijkt me om twee redenen belangrijk (en dus niet alleen maar pedant). Om te beginnen denk ik niet dat ik in aanmerking kom voor de titel "mens die van dieren houdt". In feite laten dieren me nogal onverschillig; hoewel ik opbiecht dat ik ze vaak lastig, druk, lawaaierig en opdringerig vind (de lezer begrijpt meteen dat ik nog het best opschiet met katten). Maar hoe zouden mensen zoals ik, die vaak zelf ook lastig, druk, lawaaierig en opdringerig zijn, daar een echte afkeer aan kunnen overhouden? Dus zet mij maar op voorzichtig neutraal - maar niet bepaald een "dierenvriend".

En toch ben ik een laaiend enthousiast voorstander van het vergelijken van mensen met dieren. Zoek op dit blog het trefwoord "alfamannetjes" en gij zult zien! Trefwoorden als "De Waal" doen het hier overigens ook niet slecht. Kom, serieus, de vraag of je die vergelijking nuttig vindt of niet heeft alles te maken met je opinies, je kennis, je ideeën, je manier van denken, en niet van je emotionele reacties op dieren, toch?

En ik heb een tweede bezwaar omdat er nog conclusies uit getrokken worden. "Kinderen houden van dieren", zo vernemen we, en dus" moet de "switch" ergens rond de pubertijd plaatsvinden". Maar dat lijkt me te vertrekken van een foute assumptie ("kinderen houden van dieren") zo groot als een huis om er de andere foute assumptie ("het hangt af van de vraag of je van dieren houdt") mee te onderzoeken. Mij lijkt dat allemaal zeer glad ijs te zijn. Laten we ons nu maar rustig houden aan de evolutionaire reden waarom we mensen met dieren vergelijken, namelijk dat we allemaal elkaars verwanten zijn, en dat die verwantschap in sommige gevallen nog zo nauw is, dat het er serieus aan te merken is.

En om dat te begrijpen hoef ik echt geen dierenvriend te zijn.

-------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/03/de-assymetrie-in-de-propagandastrijd.html
(2) De Waal, The Ape and the sushi Master, 2001, Proloog

Geen opmerkingen: