zaterdag 9 mei 2009

"Terugtrekken van de belastingen"

Ik bots iemand tegen het lijf die een goedgehumeurd man was. Hij ging 2,400 (afgerond) euro terugtrekken van de belastingen! Nog een goede maand te gaan, en die stonden ook weer op zijn rekening! Het leven kan mooi zijn!

Het zegt iets over de financiële onwetendheid bij de gemiddelde burger. We praten over een ontwikkeld mens, die heel goed in staat is; die geen halve minuut nodig had, om in te zien wat ik hem toch maar verteld heb. Wat bij mij blijft hangen is hoe veel mensen er moeten zijn, die ook geen halve minuut nodig zullen hebben, maar die toch nooit zover komen dat ze het even zelf uitpluizen. Om maar te zwijgen van de vele mensen die wel meer dan een halve minuut nodig hebben, en van daar over het hele spectrum tot en met zij die het nooit zullen inzien.

Al die mensen samen vormen mee de wereld van de beleggers, en als er al eens verlies wordt geleden, dan is dat (vanzelfsprekend) de schuld van de banken. Al die slimme beleggers zijn immers veel te slim om zelf iets fout te doen? Maar laat dit een kort maar zuur terzijde zijn.

In zijn simpelste vorm is de reden waarom iemand "terugtrekt van de belastingen" als volgt. Onze trekker verdient (bijvoorbeeld) een maandloon van 2,000 euro bruto, en krijgt er maandelijks (bijvoorbeeld) netto 1,000 uitbetaald (ik houd van ronde getallen). De reden is dat de werkgever de andere 1,000 inhoudt als voorheffing. En de reden dààrvan is dat een soort ruwe schatting zegt dat onze trekker in een schaal valt waarin hij (bijvoorbeeld) ongeveer 50% belastingen betaalt (het voorbeeld hoeft niet realistisch te zijn, het gaat om het idee). In zo'n geval vraagt het systeem de werkgever de geschatte belasting op voorhand ("voorheffing") te betalen, en na elk jaar wordt de afrekening gemaakt.

En als blijkt dat je teveel voorheffing hebt betaald, dan krijg je het verschil terug! Al die blije gezichten!

Dus in mijn voorbeeld hierboven had onze brave meneer elke maand ruwweg 200 euro teveel betaald, en dus kreeg hij nu twaalf keer 200 euro terug... Totaal 2,400 euro.

Maar als dat hem, of iemand anders, werkelijk zo blij maakt heb ik het volgende voorstel. Iedereen die een inkomen trekt mag van mij gerust elke maand 200 euro op mijn rekening zetten. Dat komt op hetzelfde neer als de 200 euro die onze vriend teveel had betaald aan voorheffing. Of hij nu eindigt met 200 euro minder omdat de werkgever ze niet uitbetaalt, dan wel omdat hij ze zelf aan mij doorstort: mathematisch is dat precies hetzelfde.

Natuurlijk zal ik na verloop van tijd - zeg: aan het einde van elk aanslagjaar - erkennen dat ik die 200 euro onterecht heb gekregen, en dus 2,400 euro terugbetalen. Dat zal niet moeilijk zijn want ik zal er echt niets meer mee doen dan ze op mijn spaarboekje laten staan, waar ze de dag van vandaag twee percent zullen opbrengen, tot ik ze moet teruggeven.

En iedereen is tevreden! Ik ben tevreden, want ik verdien de rente op dat geld, en zij zijn tevreden, omdat... omdat... Uimmm, omdat...

Ja, wel, dat weet ik dus eigenlijk niet. Ik zie dat iedereen tevreden is, omdat ze het doodeenvoudig zelf zeggen. Maar waarom ze zo tevreden zijn: ik heb er eerlijk gezegd geen flauw benul van.

In ieder geval, het voorstel hierboven blijft geldig.

4 opmerkingen:

Basilius van Zeverkonten-de Pravda zei

Op 11 december 2008 kreeg ik de eer (!) dat mij werd gemeld dat een vergissing gemaakt werd bij het opmaken van de aanslag die op mijn naam werd ingekohierd (kohierartikel xxxxxxxxx, ingekohierd bedrag € xxx,xx).

Op 12 maart 2009 werd mij een nieuw aanslagbiljet toegestuurd waarin mij werd meegedeeld dat het bedrag van de aanslag in mijn voordeel, zijnde € x.xxx,88 (kohierartikel xxxxxxxx), eind mei zal worden overgeschreven op mijn rekening.

Op 14 mei 2009 wordt mij een kennisgeving van aanwending van een teruggave rechtzetting ingevolge mijn bezwaar of aanvraag tot herziening toegestuurd, waarin mij wordt meegedeeld dat op het bedrag van mijn teruggave van € x.xxx,88 het eerder en ten onrechte ingekohierd te betalen bedrag € xxx,xx wordt ingehouden, omdat ik deze onterecht aangerekende belastingaanslag, hoewel de fout in de berekening al eerder was erkend door de bevoegde diensten, niet heb aangezuiverd.

In gronde genomen word ik dus op verschillende manieren benadeeld:

- de belastingdiensten maken een fout, waardoor mij volledig ten onrechte een bedrag wordt aangerekend;

- door deze fout ben ik de interesten misgelopen die ik zou hebben verkregen op de bedragen die ik had ontvangen als de berekening correct was gebeurd en mijn teruggave tijdig, dus nu al vele maanden terug, zou zijn gestort;

- bovendien word ik op een onbeschaamde wijze nog een keer extra gestraft voor de fout die begaan is door de belastingdiensten, aangezien de ontvanger het bedrag van € 143,90, dat ik niet verschuldigd ben, afhoudt op een bedrag dat mij al maanden eerder had moeten zijn teruggegeven.

In wezen komt dit neer op georganiseerde diefstal door de staat.

Ik ben een mij verschuldigd bedrag (!) en de interesten daarop gedurende maanden misgelopen, heb emotionele schade geleden, en wordt daarvoor nu nog beboet ook. En wel te verstaan doordat geld dat al teveel is ingehouden op mijn bedrijfsvoorheffing nu nog een keer extra wordt ingehouden om geen andere reden dan dat de administratie van de belastingen waarschijnlijk opzettelijk een fout heeft gemaakt (ik ben een Brusselse Vlaming, u begrijpt...). U hebt, speels maar serieus, aan een deel van het hierboven beschreven mechanisme een voortreffelijke beschouwing gewijd.

Ik heb de bevoegde diensten dan ook verzocht van mijn verzet tegen deze beslissing kennis te nemen.

Koen Robeys zei

Tja. Het enige waarmee ik het niet eens ben is de uitdrukking "op onbeschaamde wijze"... :-)

Kri.st zei

Waar ik woon (Zwitserland) krijg je op vooraf betaalde belasting interest uitbetaalt. Er wordt hier niets door de werkgever ingehouden, je krijgt je brutoloon gewoon uitbetaalt. Wel krijg je drie keer per jaar een brief van de belastingdsienst waarin je vriendelijk verzocht wordt een derde van je geschatte belastingschuld voor dat jaar vooruit te betalen. Meestal betaal je teveel vooruit. Elk jaar staat er dus ergens in de herfst een postbode voor mijn deur om mij de teveel betaalde belasting terug te betalen, en met 4% interest.
Omdat ik op dit moment nergens 4% interest krijg heb ik dus dit jaar belsoten mijn belastingaangifte op het allerlaatste moment (ergens in october) in te dienen...

Koen Robeys zei

Wacht, om zeker te zijn dat ik je goed begrijp: de "verzoeken" om een derde te betalen zijn eigenlijk verplicht, en nadat jij ze die lening aan 4% hebt gegeven zal je zo lang mogelijk wachten om ze terug te vorderen: in oktober.

In dat geval zou ik precies hetzelfde gedaan hebben...