dinsdag 23 november 2010

Moeten we voor Sarah Palin supporteren?

Volgens David Frum, ex speechwriter van Bush, en iemand die zou willen dat de Republikeinse partij terug de partij van gezond verstand wordt, wordt er in de partij al serieus nagedacht over de mogelijkheid dat Palin zich kandidaat stelt bij de volgende presidentsverkiezingen:

http://www.frumforum.com/operation-stop-palin-gets-rolling
http://www.frumforum.com/how-huckabee-could-stop-president-palin

En dat is iets wat het establishment liever niet ziet gebeuren. Je moet geen genie zijn om te weten dat ze op dit punt geen schijn van kans maakt, niet tegen Obama, niet tegen een willekeurige chimpansee die ze uit het oerwoud zouden plukken; tegen niemand. Maar ze heeft naambekendheid, ze heeft een harde kern van supporters, ze kan voor fondsenwerving zorgen als de beste. En volgens de BBC is het met het Amerikaanse systeem van voorverkiezingen helemaal niet onmogelijk dat ze het nog haalt ook:

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-11816590


En nu vraag ik me af: zou ik dat niet allemaal moeten toejuichen? Kijk, ik denk dat de toestand vandaag is dat Obama met een "landslide" de verkiezingen zou winnen. Niet omdat hij er nog altijd zo indrukwekkend uitziet, maar omdat zijn tegenstanders er uitzien als... als...

... als zichzelf (!).

Maar los van de vraag of mijn opinie ook nog waar is: we weten allemaal dat er veel kan veranderen. Bijvoorbeeld hebben de Republikeinen nog véél tijd om met serieuze ideeën, serieuze programma's en serieuze kandidaten te komen. Natuurlijk, Romney zou ongeveer drie keer per vijf minuten geconfronteerd worden met het feit dat Obamacare "copy and paste" van Romneycare is; maar er zullen toch wel nog meer serieuze Republikeinen, ergens diep verborgen, zijn?

De vraag uit mijn titel komt voort uit het feit dat er ook nog de kandidaten zullen zijn die afkomstig zijn uit de huidige Republikeinse partij. Het is altijd mogelijk dat één van die mensen de nominatie krijgt. Het is ook altijd mogelijk dat die dan nog verkozen raakt ook. Zeker, zeker, dat lijkt ondenkbaar, maar een volk dat in 2004 Bush (!) herkozen (!) heeft is tot alles in staat.

En dus denk ik dat we misschien moeten hopen dat Palin de nominatie in de wacht sleept? Zoals ik al lang geleden gezegd heb (1), ik denk niet dat dat zelfs mogelijk is, maar als het toch gebeurt is het broodje van de Democraten gebakken. Dus als het er op aankomt de mensheid een Republikein van de soort die vandaag het hoge woord voert te besparen, dan moeten we allemaal hopen op kandidaat Palin.

Dat is niet wat een hoop mensen denken, zoals je o.a. kan zien in de tweede post van de voetnoot. Maar kijk, dat is intussen toch wat grote delen van de Republikeinse partij lijken te denken...

---------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2009/08/ikzelf-verklaar-hierbij-plechtig.html
EN http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2010/02/een-gedroomd-schot-op-doel.html

1 opmerking:

valerie zei

Hallo,
U heeft financiële problemen en moeilijkheden bij het verkrijgen van
leningen van lokale banken en andere financiële instellingen.
Ik bied leningen aan lage 2% rente van € 1000 werd € 5.000.000, zonder enige credit check om hen te helpen toetreden tot de schuld consolidatie leningen
biedt persoonlijke leningen, leningen aan venture capital bedrijf van
leningen, onderwijs leningen, of om welke reden.

Contact: groupefinancemondial@gmail.com

Dank u contact met mij op als je in nood.