zondag 26 augustus 2007

Applaus! Words of Wisdom!

Zoals je dat van een politiek blok als http://lvb.net/nederlands.php met een rechts-liberale inslag mag verwachten, zijn de moeilijkheden rond de regeringsvorming er al dagen het onderwerp van gesprek. Eén van de draden waarin de debatten hoog oplopen is de volgende:

http://lvb.net/item/5222

Op een bepaald ogenblik vergelijkt iemand daarin het Belgisch establishment, of beter gezegd, de Vlaamse aanhangers daarvan, met "collaborateurs". En hij spreekt zelfs dreigende taal! Als "het" eenmaal "zover" zal zijn, dan zullen "ze" de collaborateurs "niet vergeten". Laten we eerlijk zijn: verder dan dat gaat het niet: er is geen sprake van executies, niet zoals ooit toen ik met extreem-links in, in... uimmmm... in "gesprek" was, en de hoogste lantaarn al voor mijn strop bleek klaar te staan, ook voor de dag waarop "het" ging gebeuren.

Maar toch. Wie dit blog volgt weet dat ik ook al mijn frustraties met dat establishment heb geventileerd (maar ik zal desondanks een nog grotere vijand zijn: ik heb al tamelijk positieve dingen gezegd over de Islam!), maar ik zat toch even met de ogen te knipperen.

Maar even later volgde van niemand minder dan LVB zelf de volgende repliek (citaat in italics):

Elke demonisering en/of uitsluiting legt de basis voor een toekomstige nederlaag. Als de Vlaamse Beweging vandaag een bedreiging is voor het overleven van de Belgische Staat, dan is de repressie en het gebrek aan een "verzoening" na WO2 daar volgens mij niet vreemd aan: dat heeft ervoor gezorgd dat in sommige families de België-haat met de moedermelk werd ingelepeld, en verder gevoed werd door het gevoel van uitsluiting. De Belgische Staat had dit volledig kunnen vermijden via een verzoenings- en recuperatie-operatie.

En ik heb de indruk dat sommigen na het uitroepen van de Vlaamse onafhankelijkheid zo snel mogelijk een groep van machtige vijanden willen kweken. En het is niet door Will Tura (of Baron Buysse) met pek en veren besmeurd of kaalgeschoren in de Antwerpse Zoo tentoon te stellen dat men sympathie gaat opwekken voor de Vlaamse Staat.

Het is nochtans gemakkelijk om dergelijke fouten te vermijden, het volstaat te kijken welke fouten en contra-productieve acties de Belgische Staat zoal gemaakt heeft en nog altijd aan het maken is.

Rechts en toch goed! Zeer goed zelfs! Words of Wisdom! En dus zou ik willen vragen aan een hoop aanhangers van een heel ander soort rechts: ziet dat er nu zo onoverkomelijk uit? Even rustig nadenken en de zaken overwegen, zonder meteen in een "en anders slaan we er op" perspectief te zitten; zou dat nu echt zo moeilijk zijn?

Geen opmerkingen: