woensdag 29 augustus 2007

Zouden die cijfers wel kloppen?

Lezer Benny vroeg zich bij de post over de vruchtbaarheidscijfers van de Islamlanden af of die wel correct waren (1). Dat is natuurlijk een goede vraag, maar tegelijk moet je toch eens durven kijken naar de bron zelf: lijkt die geloofwaardig? Als ze één of ander politiek-religieus dogma te verdedigen hebben zie je dat gewoonlijk zeer snel. Tegelijk kan je je desondanks ook altijd laten inpakken. Dus als ik vind dat de cijfers van de “Gapminder” (2) er serieus uitzien, dan hoef ik die niet in alle richtingen te controleren. Maar even vanzelfsprekend mag iemand anders ze wel in vraag stellen, en op de duur benader je toch zoiets als de realiteit.

Ideaal is dat je dat in vraag stellen dan ineens goed doet. Als je aan de bron of de cijfers zelf niet kan aanvoelen dat er iets mis is, en je hebt er toch problemen mee, dan probeer je een andere bron, en iedereen kan zien of het al dan niet klopt.

Dat heb ik in dit geval dan toch maar eens zelf gedaan. De site waarop ik ben gaan grasduinen is de volgende:

http://www.nationmaster.com/index.php

Op die site heb ik ook vruchtbaarheidscijfers voor diverse landen gevonden, maar voor zover ik kan zien zijn het geen historische, maar alleen “de meest recente” cijfers. En ik ben er niet in geslaagd de exacte jaartallen van die “meest recente” cijfers te vinden. De site is dan ook enorm uitgebreid, en ik ken er nog niet erg goed de weg, en ik heb ook niet oneindig veel tijd. Een job, een vrouw, twee kleine kindjes, en een blog heb ik allemaal, maar oneindig veel tijd niet.

Dus heb ik maar gewoon die “meest recente” cijfers vastgegrabbeld, en aangenomen dat ze toch wel van ergens na het jaar 2,000, maar voor het jaar 2,007 zullen zijn. En ik heb copy and paste gedaan van mijn tabel uit die eerdere post, en ik heb er tussen haakjes de cijfers voor dezelfde landen van “Nationmaster” aan toegevoegd. Dubbel punt:

Alge: 7.26 - 4.59 - 2.47 (2.80)
Bahr: 4.87 - 3.65 - 2.39 (2.60)
Bang: 5.82 - 4.32 - 2.99 (3.40)
Egyp: 5.58 - 4.26 - 3.17 (3.30)
Indon: 4.92 - 3.1 - 2.32 (2.30)
Iran: 6.46 - 4.84 - 2.09 (2.30)
Jord: 7.54 - 5.43 - 3.37 (3.50)
Male: 4.56 - 3.77 - 2.81 (2.90)
Maro: 6.3 - 3.97 - 2.52 (2.70)
Paki: 7.00 - 5.84 - 4.31 (5.00)
Saud: 7.29 - 5.89 - 3.96 (4.50)
Syri: 7.47 - 5.23 - 3.31 (3.30)
Tune: 5.86 - 3.50 - 2.02 (2.00)
Turk: 4.72 - 3.00 - 2.20 (2.40)

Wat we zien is dat de cijfers volgens “Nationmaster” hoger liggen dan die van “Gapminder”. Ik tel zeven gevallen waarin die echt heel weinig hoger liggen: minder dan, of tot, 0.20 kinderen per vrouw. In de andere gevallen liggen de cijfers hoger dan dat. Als ik het goed zie hebben we één geval waar het verschil tot 0.69 oploopt (Pakistan), en enkele gevallen waar we een verschil van ongeveer een half kind per vrouw zien. De rest lijkt me tussen de 0.20 en de 0.50 te liggen.

Dus: een andere bron geeft hogere cijfers dan de cijfers die ik zo geruststellend vond. Maar de vraag is natuurlijk ook hoeveel hoger. Pakistan – de grootste afwijking – daalt nog steeds van 7 naar 5. En Tunesië daalt wel degelijk van 5.85 naar 2.00. Het beeld blijft nog altijd hetzelfde: op één generatie dalen de cijfers spectaculair, van cijfers uit 1,975 die oplopen van 5 tot boven de 7, naar cijfers die meestal 2 à 3 te zien geven, met nog enkele vieren en één vijf rond.

Dus alles bij elkaar blijf ik maar bij mijn verhaal: de Islamlanden zitten volop in een vruchtbaarheidscrash, die op één generatie tijd spectaculaire vormen aanneemt. Zeker, mensen die in de “Baarmoederstrategie” (3) willen geloven, zullen er natuurlijk ook in geloven. Maar we hebben, anno 2,007 AD, sterke aanwijzingen dat het een geloof betreft, en niet een weten.

-----------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/08/de-bevolkingsexplosie-van-de-islam.html
(2) http://tools.google.com/gapminder/howto.html
(3) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/08/de-baarmoederstrategie.html

Geen opmerkingen: