vrijdag 29 februari 2008

Niet alleen mooi, maar ook nog muzikaal

Papa vindt een gaatje tussen de flesjes, de papjes, de potjes en de luiertjes en zet een cd'tje met "Lieder" van Schubert op. Het eerste nummer is het Ave Maria, hemels mooi. Het wordt begeleid door een eenvoudige pianopartituur, en moet door een zeer zuivere, heldere stem gezongen worden.

De piano akkoorden beginnen, en peuter Sarah kijkt op. Nog voor de "a" van Ave is aangeheven zegt ze "dat is Schubert".

Hoeveel keer zou die cd de laatste, zeg, vijf maanden hebben opgestaan. Vijf keer? Als het vijf keer was, is het veel.

Ik heb dat zelf ook. Laat me drie noten van een symfonie van Beethoven horen en ik zeg je welke symfonie het is, en welk deel. Het is gewoon een vorm van muzikaal geheugen, niet zo bijzonder, eigenlijk, want voor de rest is mijn muzikaal inzicht maar gewoontjes. Dus dat geheugen zal wel erfelijk bepaald zijn.

Maar van een peuter die net twee jaar en zes maanden is geworden vind ik het toch sterk.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik denk Koen dat jonge kinderen, zelfs baby's een bijzonder goed muzikaal geheugen hebben. Gewoon voor hen op een instrument een liedje spelen kan babys plots zeer actief en opgetogen maken, probeer het maar eens.
Succes,
benny