zondag 10 februari 2008

Koen Vervloesem steunt Johan Braeckman...

... En eerlijk gezegd, daar ben ik blij om. Even situeren, De Gentse Universiteit heeft een project lopen om de evolutietheorie te popularizeren (1), en professor Johan Braeckman heeft daar de leiding van. En tot mijn verbazing kwamen daarop niet alleen een aantal goede vragen (waarover wil hij het precies hebben; en hoe, en zovoort, allemaal dingen waarnaar ikzelf ook uitkijk), maar ook een hoop kritieken. Het leek wel alsof sommige mensen liever niet zagen dat de bevolking zou weten wat de evolutietheorie eigenlijk zegt? Niet dat dat laatste me op zich verwondert, want als ikzelf met bepaalde teksten naar buiten kwam (2) kon ik gewoon zien dat "sommige mensen" dat liever niet zien - hetgeen dan weer leidde tot nieuwe teksten met als titel "de weigering te weten" (3), maar soit. Creationisten zien dat inderdaad liever niet, maarreh... "what else is new?".

Interessanter wordt het wanneer mensen die beweren geen creationisten te zijn ook vinden dat ze er niet alleen problemen mee hebben, maar dat ook luidkeels aan de wereld moeten duidelijk maken. En mijn vraag is: wat bezielt ze? Lezen ze dan nooit enig voorbeeld van teksten over onderwerpen die hun eigen vakgebied niet zijn, zodat ze het gevoel hebben een interessante bewustzijnsverruiming te ondergaan? Zijn ze tegen inspanningen om allerlei inzichten uit de menselijke kennis gepopularizeerd te zien? Of is het gewoon een vorm van intellectueel snobisme, iets van "ik kan me interessanter maken als ik een hoop tegenargumenten bij elkaar draai, dus hier gaan we"?

Hoe dan ook, intussen verscheen een voorbeeld van een hoop bij elkaar gedraaide "tegenargumenten", en wel van de hand van de bekende (in Vlaanderen, dan) hoogleraar Rik Torfs (4). Nu moet je weten dat ikzelf vind dat Rik Torfs vaak slachtoffer is van vaak zeer flauwe aanvallen, die vaak weinig meer om het lijf hebben dan "ik maak mezelf interessanter wanneer ik tegen Torfs ben, dus hier gaan we." Alleen, wat bezielde Torfs in Godsnaam (jaja, in zijn geval met hoofdletter!) om zich aan te sluiten bij de critici van het project van Johan Braeckman?

Die vraag stelde Koen "de filosofische ingenieur" Vervloesem zich ook, en hij kreeg een briljant idee. Om te weten wat Torfs bezielde lezen we de tekst waarin hij ons dat (naar alle redelijke verwachtingen) zal meedelen! Maar lo and behold, dat viel dik tegen. En omdat ik zijn daarop volgende tegenaanval als oefening in het ontmoedigen van dat soort gratuïete kritieken op mensen als Johan Braeckman zeer geslaagd vind, zet ik maar meteen de url bij (5).

Want eerlijk gezegd, er kwamen stilaan zoveel "critici" dat ik begon te vrezen dat niemand zich er nog zou durven voor durven uitspreken. Niet, dus. En gelukkig maar.

--------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/01/de-evolutieleer.html
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/05/nogmaals-natuurlijke-selectie.html
(3) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/06/de-weigering-te-weten.html
(4) http://multiblog.vrt.be/riktorfs/2008/02/08/de-waarheid-kost-geld/
(5) http://koan.filosofie.be/index.php?/archives/998-Gezocht-argument-in-tekst-van-Rik-Torfs.html

Geen opmerkingen: