donderdag 3 april 2008

De Kardinaal en de Vrijzinnige

In een post van enkele dagen geleden (1) was ik erg onder de indruk van iets dat één van de tegenstanders van euthanasie had gezegd. Die had gezegd dat palliatieve zorg een beter alternatief voor euthanasie was. En toen had hij blijkbaar enorm de wind van voren gekregen, en verongelijkt opgemerkt (en dat is waar ik zo van onder de indruk was) "ik mag toch zeker wel eens aan mijn mening herinneren, of niet soms?". Om redenen die nogal met de actualiteit, zoals beschreven in de kranten van deze dagen (vroege lente 2,008 AD), te maken hebben zal ik dat perspectief met "de Kardinaal" aanduiden.

En ik geef dat perspectief gelijk! Palliatieve zorg is een mogelijk alternatief voor euthanasie, en "de Kardinaal" mag zijn opinie dat dat een beter alternatief is onder de aandacht brengen. En zo krachtig waren mijn ondersteunende emoties dat ik ter plaatse een middel verzon dat toelaat zijn gelijk nog meer in de verf te zetten.

Mijn redenering was dat zijn gelijk misschien wat moeilijk uit de startblokken kwam, omdat er (mijn hypothese, dus) een misverstand in het spel was. Misschien hadden al die vrijzinnigen die hem zo hadden aangevallen niet goed begrepen dat hij alleen maar aan een opinie herinnerde? Dus, dacht ik, als hij dat er nu eens heel duidelijk zou bijzeggen - zou dat het probleem niet oplossen? Kijk, gewoon heel duidelijk zeggen: "mijn opinie is [zus en zo] en natuurlijk begrijp ik dat anderen van mening kunnen verschillen, en natuurlijk laat ik iedereen hierin zijn eigen beslissingen nemen." Iets dergelijks.

Maar tegelijk wou ik ook niet discrimineren. Waarom zou ik eisen dat de Kardinaal aan meer voorwaarden moet voldoen om serieus genomen te worden dan de Vrijzinnige? En dus formuleerde ik mijn idee in zeer algemene termen. Zowel voor- als tegenstanders zouden eens duidelijk moeten zeggen dat ze alleen maar een opinie hadden, en de anderen in hun andere opinies lieten, en respecteerden, enzovoort.

Wat er toen gebeurde was ook best leerzaam. Onmiddellijk stond lezer Axxyanus op om te zeggen dat wat hem betrof iedereen alleen maar eigen opinies vertolkte en dat natuurlijk iedereen zelf mocht beslissen. En toen ik reageerde dat er alvast één vrijzinnige mijn "condities" vervulde gaf hij er prompt nog twee citaten bij. Je ziet heel duidelijk dat de vrijzinnigen helemaal niet van plan zijn om hun opinie op te dringen aan wie het anders ziet.

En zo heeft "de Vrijzinnige" wat mij betreft de condities vervuld om serieus genomen te worden. Van "de Kardinaal", daarentegen, heb ik nog niets gehoord. Dat maakt dat, steeds in mijn opinie, de vrees een beetje blijft hangen dat "de Kardinaal" wel degelijk hoopt zijn opinie door te drukken als universele waarheid, en universele regel. Niet dat ik er geen begrip voor heb als de Kardinaal mij niet persoonlijk op de hoogte stelt van zijn zieleroerselen. Maar de vrees blijft hangen.

--------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/03/een-eenvoudig-voorstel.html

Geen opmerkingen: