dinsdag 11 januari 2011

Menselijke natuur

Er moet iets in de kranten gestaan hebben over meisjes die vaker met poppen spelen, terwijl jongentjes meer geïnteresseerd zijn in speeltjes met wielen. Dat zal in onze verrechtsende samenleving (ik klaag niet; ik beschrijf) geen groot opzien baren, maar nog niet zo heel lang geleden was dat heel anders. In een links wereldbeeld zit het idee van "gelijkheid" immers zeer hoog op de waardenschaal. En als je die gelijkheid kan zien als een eigenschap van de natuur, de wereld en het universum zelf, dan is het sociaal nastreven van (het herstel van) gelijkheid alweer zoveel intellectueel comfortabeler geworden.

Nog niet zo lang geleden was het dan ook een axioma dat jongentjes en meisjes "van nature" precies dezelfde aanleg en interesse zouden hebben. Enkel onze conditionerende maatschappij (zo vernamen we), met haar precieze patriarchaal-kapitalistische verwachtingen, creëerde bepaalde patronen van beloning en straf, en op het einde kreeg je volwassen mannen die gingen werken en volwassen vrouwen die aan de haard voor de kindjes zorgden. Mensen brachten de bijhorende pedagogiek vervolgens dapper in de praktijk: ze deden hun uiterste best om zonen en dochters op precies dezelfde manier en vanuit precies dezelfde verwachtingen op te voeden. En toen ze moesten opbiechten dat ondanks al hun pogingen hun dochters met poppen speelden en hun zonen met soldaatjes...

Toen was de theorie niet weerlegd, maar hadden de ouders niet hard genoeg hun best gedaan!

Daar kan je natuurlijk meewarig over doen, maar in feite doen we allemaal hetzelfde. Je kan nu eenmaal om het even welk experiment bedenken dat mislukt en dus zogezegd een eerbiedwaardige theorie weerlegt - terwijl al wat er gebeurd is misschien wel was dat je slecht gemeten hebt. Dus het is heel normaal dat je niet zomaar om het even welk concept afvoert bij de eerste de beste tegenslag. De "mannen scheiden zich van de jongens", om bewust de seksistische uitdrukking te gebruiken, bij de vraag hoe lang je dat volhouden, uimm: volhoudt. Niet te kort, maar ook niet te lang.

De berichten en bijhorende overpeinzingen deden me terugdenken aan oude discussies uit de tijd van "usenet". De gesprekspartner, heb ik altijd aangevoeld, was een zeer oprecht man, en ver, zeer ver verwijderd van al wat "dom links" was... Maar hij was (is, neem ik aan) een Stalinist. Echt waar! Dus hij had een axioma dat iedereen gelijk was, en hij had een axioma dat radicale collectivizering het juiste antwoord was op alle economische problemen. Alle productie zou in handen zijn van die collectiviteit, en iedereen zou opgewekt en enthousiast bijdragen aan die productie, terwijl de verdeling en de consumptie zouden bepaald worden door de collectiviteit, "naar ieders behoeften".

En als je er op wees dat dat in tegenspraak met "menselijke natuur" was, dan was dat zeer beslist niet waar. Indien iets, om het even wat, in tegenspraak was met de centrale assumpties van gelijkheid en herverdeling, dan zat het probleem niet in de centrale assumpties, maar wel in het onderwerp dat de problemen veroorzaakte. Dus was er helemaal geen "menselijke natuur" waar de collectivizering kon op stuklopen. En de vele kleine Sovjet-tuintjes die op een fractie van de beschikbare grond aanzienlijke percentages van de Sovjet-oogst vertegenwoordigden: dat waren geen bewijzen van hoe mensen toch liever (en beter) voor zichzelf produceerden, maar restanten van het kleinburgerlijk vals bewustzijn, of zoiets.

We hebben werkelijk naar de maatstaven van het internet geavanceerde discussies gevoerd. Over dieren die wel of geen "moederinstinct" hadden - want als ze het hebben willen ze natuurlijk weer voor "zichzelf", dat wil zeggen, voor hun Darwiniaanse erfenis produceren. Dus ook moederinstinct was een patriarchaal-kapitalistische conditionering. En toen het zover kwam dat mijn voorbeelden van zeer diverse diersoorten suggereerden dat die zeer specifieke instincten hadden, netjes aangepast aan hun omgeving - terwijl er bij (onder andere) de schapen toch weinig kapitalistische conditionering kon zijn - toen is hij niet beginnen "loeien en schelden". Ik voelde gewoon een zekere, laten we zeggen, verwondering, een zekere invraagstelling, een soort besef dat de axiomatische redenering nog donkere hoeken vertoonde.

Maar gelijk zal hij me niet gegeven hebben. Misschien denk je dat het iets vermakelijks heeft, de manier waarop een onaantastbaar axioma kan leiden tot contradicties met waarneembare feiten, en nog altijd overleeft. Maar zou dit geen geval van "hij die zonder zonde is uite de eerste lachbui"? Zouden we niet allemaal lid zijn van één of andere kliek, Eurabiërs, klimaatalarmisten, of andere "als uit de feiten blijkt dat de overheid mag optreden, dan is er een probleem met de feiten" clubs?

Natuurlijk moeten we onze favoriete hypothesen niet zomaar opgeven. We moeten dat zeker niet als ze ons goede diensten bewijzen, en de zogenaamde weerleggingen nog beverig in hun schoenen staan. Maar er komt een moment waarop de tijd voor het afscheid van onze geliefkoosde vooroordelen is aangebroken. Je weet wel, dat moment waarop de mannen gescheiden worden van de jongens, om bewust die seksistische uitdrukking te gebruiken.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb nog een 50-tal bladzijden te gaan in "Een tijd voor Empathie" van Frans de Waal en hij heeft me dit keer nog eens echt aan het denken gezet over die 'menselijke natuur'. En over het stuklopen van een andere, op volstrekte individualiteit gebaseerde, ideologie op die menselijke natuur. Hopelijk las je het boek ook?
Groet
Karlos

Koen Robeys zei

Dag Karlos! Altijd blij te zien dat je hier af en toe een kijkje komt nemen!

Ik kende het boek nog niet, maar ik ben blij met de tip. In feite ben ik nogal "tot denken aanzetbaar", en zeker als het van Frans De Waal komt. Bovendien is mijn probleem altijd niet zozeer geweest dat ik ideologieën wilde uitbouwen op basis van één enkele determinerende factor, maar integendeel vond dat er veel teveel factoren door het éénfactordenken uit het oog werden verloren.

Het is waar dat "menselijke natuur" in mijn ogen een voorbeeld was van die factoren die (in dit geval door links) wel eens uit het oog werden verloren. Mocht ik ooit de indruk gewekt hebben dat ik aan het andere extreem van dit spectrum zat; dat ik de indruk wekte dat ik alléén maar "menslijke natuur" dacht nodig te hebben: weet dat het enorm zou geholpen hebben als we gewoon samen hadden kunnen zeggen: "ja, het bestaat, maar nee, het is lang niet de enige sleutel om het menselijk gebeuren te begrijpen".

Sta me zelfs toe even defensief te gaan doen. Zoals je ziet probeer ik aan het einde van de post te zeggen dat wij allemaal zo geneigd zijn om de "fouten" van de gesprekspartner van destijds zelf ook te maken. Zie je hoe twee van mijn drie voorbeelden eigenlijk geadresseerd zijn aan *rechtse* vooroordelen?

Ik neem aan (en begrijp zeer goed) dat je maar af en toe op dit blog passeert. Als je wat vaker kwam wist je dat er tegenwoordig veel meer prikken naar de rechterzijde instaan dan naar de linkerzijde. We zijn zelfs al het stadium voorbij waarin mijn neo-liberale vrienden die posts met de score "dom" vereerden! Ze komen al niet eens meer kijken :-)

Dus voor mij is het inzicht dat het concept "menselijke natuur" ons kan bieden niet iets dat ik zou willen weggooien. Hetzelfde geldt voor het inzicht over de kracht van een samenleving die het vrije individu zoveel mogelijk zijn gang laat gaan. Maar de mensen die zich vandaag omwille van dat laatste inzicht in allerlei bochten wringen om te beweren dat de huidige crisis de schuld is van de overheid...

Je *mag* het checken, hier op dit blog, maar misschien geloof je me zo ook wel als ik je vertel dat ik Frans De Waal niet nodig had om me daar even hard over te verwonderen als jij. Wat niet ontkent dat ik het boek zal meenemen, zodra ik er ergens een originele versie (in het Engels, vaak veel goedkoper) van op de kop kan tikken.

Met overigens de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, en ik zou er gerust verder over van gedachten willen wisselen op de daarvoor meest geschikte fora...

Anoniem zei

Het was niet mijn bedoeling tegen je blogartikel in te gaan hoor Koen. Ik hengelde alleen naar je kijk op deze visie van de Waal. Hij startte al verschillende keren een boek met een verwijzing naar Kropotkin maar het is bij mijn weten de eerste keer dat hij dat ook uitwerkt tot een volledig boek en daar telkens politiek /economische consequenties aan verbindt. Een redelijke samenvatting van wat je van het boek kan verwachten vind je op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Een_tijd_voor_empathie
(Ik zocht een vollediger bespreking op het internet maar vond verder alleen beschamende rommel.)
Ook voor jou mijn allerbeste wensen.
Karlos

Koen Robeys zei

Op het eerste zicht doet het Wikipedia artikel me nogal aan De Waals "Good Natured" denken: een boek dat ik altijd zeer, zeer goed heb gevonden. Ik hoop dus zijn jongste één dezer ook te pakken te krijgen...

Uit het artikel haal ik ook het volgende:

"Wij zijn dus niet de rationele winstmaximaliseerders, die we volgens economen zouden zijn. Een samenleving die louter op egoïstische motieven en de krachten van de markt stoelt, kan misschien rijkdom voortbrengen, maar niet de eenheid en het vertrouwen die het leven de moeite waard maken."

Ik geloof eigenlijk niet dat wij volgens de economen "winstmaximalizeerders" zijn: het zou nuttig zijn dit soort karikaturen van wat de economie werkelijk doet te relativeren. Verder lijkt het me een teken van *enorme* vooruitgang als we nu al zo ver zijn dat we onze rijkdom als onbelangrijk ervaren. Ik durf wedden dat, als we nog eens in een pré-industriële samenleving terechtkwamen, met een kans van 10% om om te komen in het kraambed, en een probabiliteit van tientallen percenten dat je je kinderen ziet sterven, we daar weer heel anders zouden tegenaan kijken...

Maar dit gezegd zijnde, ik ontken niet dat we onze eigen samenleving in vraag mogen stellen; dat rijkdom niet hetzelfde is als geluk en vele, vele andere. Toch blijf ik ook maar bedenken dat ik niet weet hoe we dat geluk zouden bereiken zonder die eerste stap van welvaart; als we terug in die pré-industriële samenleving...

Enzovoort :-)