vrijdag 21 januari 2011

Dure bouwgronden, aflevering 3

Nu lees ik in De Standaard dat de Vlaamse regering "dure bouwgronden" zal opkopen om "betaalbare woningen" binnen het bereik van meer mensen te brengen:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110121_132

Wat kan een mens zich daar in 's hemelsnaam bij voorstellen? Wat is nog het verschil met "duur kopen" en "goedkoop verkopen"? Want corrigeer me als ik iets over het hoofd zie - maar als ze niet goedkoper verkochten dan de prijzen waaraan ("dure") verkopers verkopen - dan maken ze de woningen of gronden toch ook niet "meer haalbaar"?

Terwijl, als je wel duur koopt en goedkoop verkoopt: dan maak je verlies. Waar komt het geld vandaan om de put te dempen, denk je? Misschien, uimmm, van de belastingbetaler?

Maar goed, iedereen weet dat België geld teveel heeft, dus waar zeur ik om?

Ik kan het niet helpen, maar ik moet onweerstaanbaar terugdenken aan twee van mijn posts uit de beginperiode van dit blog:

http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/04/dure-bouwgrond.html
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/11/bij-de-dure-bouwgrond.html

Het is best mogelijk dat het allemaal niet waar was, of dat het intussen veranderd is, of dat ik allerlei dingen over het hoofd zie - laat het gerust weten! - maar het beeld dat zich aftekent is niet fraai. Dus de overheid maakt zich zorgen over dure bouwgronden; ze weten zelf niet (zie de artikels) dat ze daar grotendeels zelf de oorzaak van zijn; of ze doen hun uiterste best om het niet te weten (zie de artikels) en nog eens vijf jaar later kondigen ze vol trots aan dat ze jouw en mijn geld gaan gebruiken om het probleem dat ze zelf veroorzaakt hebben, uimmmm, "aan te pakken".

Wèdden dat zal blijken dat ik daar terecht niet geschreven heb "op te lossen"? Wedden?

1 opmerking:

Kri.st zei

De "dure bouwgronden" zijn voor een deel ook een gevolg van conflicterende wensen. De Vlaming wil een vrijstaand huis met tuin. Maar men wil ook dat er overal OV is, breedband internet enz...
Mischien moet men gewoon eens anders denken. Als ik Vlaanderen vergelijk met Zwitserland, waar ik nu woon, dan zijn bouwgronden in Vlaanderen nog steeds spotgoedkoop.
Hoe lost men het probleem van de dure bouwgronden in Zwitserland op? Gewoon door meer efficient met die bouwgrond om te gaan. Rijtjeshuizen, kleinere tuinen, maar meer gemeenschappelijk groen, en de auto buiten de verkaveling houden.