maandag 31 oktober 2011

15.000 euro zitgeld voor 3 vergaderingen per jaar

Hier komt een tweet, van Pascal Tack ("Tipping Point)", retweeted door Geert Noels:

"750 gemeentemandatarissen ontvangen ieder zowat 15.000 euro per jaar zitgeld voor 3 vergaderingen per jaar "

Van Geert hebben we vaker oproepen gezien tot besparingen in het algemeen en verspilling in het bijzonder, en inderdaad, ik kan me inbeelden... Als je nu een willekeurige Belg een budget van 11 miljoen euro per jaar gaf, met als opdracht alleen maar te proberen iets nuttigs te doen.

Zou dat dan (a) beter zijn, (b) slechter, of (c) onverschillig?

Bedenk, als de gemiddelde Belg alles tot de laatste euro verliest, dan lijkt me dat niet noodzakelijk slechter dan wanneer de elite weer eens zichzelf rijkelijk zit bedienen, of heb ik dat mis?

Uitmesten, die hap! En doe er de Gemeentelijke Holding ook maar bij!

En tegelijk moet je goed beseffen: de staatsschuld bedraagt een 350 miljard euro. Als je daarvan één percent bespaart heb je 3.5 miljard. En als je bescheiden begint met één percent dààrvan, dan heb je 35 miljoen.

Zijnde een drie keer de 11.5 miljoen waarvan sprake in het citaat. Of ook, je moet 300 van dat soort gevallen vinden en uitroeien, om één percent van de staatsschuld te sparen. Wat misschien op zich de reden is waarom iedereen graag praat over besparen, terwijl het in feite niet eens zo belangrijk is?

Wat natuurlijk niet belet dat ik hierbij de mensen die zichzelf zo rijkelijk zitten te bedienen mijn meest welgemeende misprijzen overmaak.

Geen opmerkingen: