dinsdag 6 februari 2007

Lezing

Ik ben terug van een lezing over de wisselmarkten die ik (via de bank waar ik werk) heb gegeven voor een beroepsorganizatie. Het tarief blijkt 75 euro per uur te zijn. Ik wist het al, want het is al het derde jaar dat ze me vragen, dus blijkbaar vinden ze dat ik hun geld waard ben.

Eens kijken. Het ging over vragen zoals waarom er wisselmarkten zijn "in the first place" (waarom organizeren we niet een "euro" over heel de wereld?) alsook waarom er een euro is, of juist niet zou mogen zijn. Vragen als of het niet beter zou zijn met een Belgische frank en een Nederlandse gulden, en een Beierse mark en een Westfaalse daalder. Of misschien is dat allemaal nog veel te veel overheid, en zouden we er beter aan doen een Antwerpse kroon te hebben, een Gentse dukaat en een Brugse blomme en een Mechelse koekoek?

En verder ging het over hoe je van de concrete manier waarop het nu eenmaal in elkaar zit kan nadenken over hoe je met de bijhorende koersschommelingen kan omgaan. Ik beleef altijd veel plezier met het uitleggen van hoe er een zeer simpel verband bestaat tussen eenvoudige transacties (als kopen en verkopen) en dingen die iedereen altijd als erg gevaarlijk en mysterieus en zelfs magisch (zwarte magie, natuurlijk) ervaart, namelijk opties. Het is weer eens gebeurd dat er aan het einde een paar mensen nog even napraten en zuchten: het is nu de zesde keer dat ik naar een uiteenzetting over wisselmarkten (en opties) ga, en het is de eerste keer dat ik het gesnapt heb.

En dat vind ik een groot compliment.

Een deel van de kunst zal wel zijn dat het onderwerp zeer serieus is, maar dat niets je belet het een beetje speels te brengen.

Maar dit terzijde.

Wat ik interessant vind is dat tarief. Het is een heel gespecializeerd onderwerp, maar het is niet iets waarin je een diploma kan halen. Dus veronderstel ik dat, als een beroepsorganizatie een lezing nodig had van een gediplomeerd filosoof over, zeg, ethiek in zakendoen (ik heb al meteen een paar ideeën...) daar nog meer dan 75 euro per uur voor betaald wordt? En als de spreker ook nog een bekende figuur is komt er ook wel een heel pak bij. 75 euro, dat is het tarief voor een gespecializeerde professional, zonder academische baggage (toch niet in dat onderwerp) en zonder naambekendheid.

Ik denk dat je er voor een lezing door Bill Clinton niet komt als je er alleen maar een paar nulletjes bijzet...

1 opmerking:

Anoniem zei

Wisselkoersen? Ik zou investeren in Amerikaanse dollars. Of beter: Amerikaans kleingeld. Zie http://www.nytimes.com/2007/02/01/business/01scenes.html?ex=1327986000&en=fc1b2020abae45d6&ei=5090&partner=rssuserland&emc=rss