donderdag 15 februari 2007

Is dit nu een "market failure"?

Met een paar bezoekers ga ik lunchen in een aangenaam etablissementje in Brussel: niet zo officiëel als wanneer je er je klanten uitnodigt, maar beter dan voor een warme hap met een collega. Het restaurantje heeft blijkbaar succes, en verbaasd kijk ik toe hoe ze in een half leeg restaurent eerst moeten checken of er wel plaats is voor iemand die niet gereserveerd heeft. Eind goed, al goed enzovoort, maar dat is hier het punt niet.

Mijn gepieker gaat over dat reserveren. Waarom doen ze dat eigenlijk - ik bedoel: de restauranthouders. Als je mensen moet weigeren in halflege restaurants, dan zal dat niet zo best zijn voor de omzet. Terwijl, als ze zo vol zitten dat ze moeten weigeren, dan zal het toch ook wel vol zitten zonder reserveringen? Dus een politiek van "wie eerst komt, eerst maalt" lijkt op het eerste zicht toch voor vollere zalen te zorgen?

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. Maar stel dat één of andere gewoonte, historisch gegroeid, maakt dat restauranthouders in hun eigen vlees snijden, omdat ze denken niet te kunnen weigeren als iemand reserveert. Is dat dan geen "market failure"? Hebben we hier te maken met een sub-optimaal resultaat, in termen van geld, dat in een systeem van vrijheid, waar restauranthouders kunnen beslissen of ze reserveringen aanvaarden of niet, toch niet naar het optimaal resultaat wipt?

Of heb ik gewoon iets over het hoofd gezien (1)?

---------------------------------------------
(1) Het is tenslotte niet de eerste keer dat ik uitgerekend in de horeca "market failures" denk te zien: http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/09/market-failure.html

1 opmerking:

Anoniem zei

It is essential for "business" restaurant to offer booking possibilities. Would you ever invite customers to a restaurant where you have an even chance not to be seated and to have to go back with your customers in search of a different place, which possibly does not exist in the immediate neighbourhood? That restaurant, living thanks to surrounding businesses and too expensive to be used for casual meals between colleagues, would loose a lot of its appeal, and customers ultimately.