donderdag 24 juli 2008

You read it here first!

Ik volg de Amerikaanse verkiezingen, maar ik volg ze niet genoeg om zeker te zijn van wat ik nu ga beweren. Maar als ik, bijvoorbeeld, dit...

http://www.centerforpolitics.org/crystalball/article.php?id=AIA2008072401

... en dit...

http://www.time.com/time/politics/article/0,8599,1825337,00.html

... vergelijk met dit...

http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/04/het-slechtst-mogelijk-resultaat.html
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/05/een-spannende-strijd.html
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/06/obama-krijgt-een-bounce.html

... dan zie ik mijn teksten resp. drie maand, twee maand en één maand geleden voorzichtig opmerken wat vandaag interessant genoeg is om er grote columns aan te wijden. Het is op dit punt helemaal geen "spannende strijd"; het is op dit punt zo dat Obama wint op zijn één been. En iedereen weet dat er een groot verschil is tussen hoe het er vandaag uitziet en hoe het in november zal zijn. Maar als we praten over hoe het er vandaag uitziet... A "landslide victory", dus.

Intussen stelden mijn artikelen de kwestie alleen maar in vraagvorm - maar ik was toch net op tijd om aan te kondigen dat ik mijn vraag intussen als positief beantwoord ging beschouwen:

http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/07/de-bounce-is-nog-daar.html

Geloof me, ik ben nog altijd niet vergeten dat ik begin 2,007 heb aangekondigd dat Obama geen schijn van kans had, en zo nog een paar andere, maar toch: in dit geval denk ik toch dat ik een punt had.

Een ander interessant punt, overigens, bij die eerste url van me is iets dat ik klaarblijkelijk helemààl niet goed heb gezien:

http://www.electoral-vote.com/evp2008/Pres/Maps/Jul23.html

Want hier vernemen we over de mate waarin de partijen er in slagen nieuwe kiezers te registreren:

"In only one state did the Republicans have a net gain over the Democrats, New Mexico, and then by only 2,000. Obama can thank his lucky stars for this development, or better yet, thank Sen. Hillary Clinton for her spirited run and refusal to give up until the last dog died. By running the primary calendar to the very end, the Democrats kept registering voters across the whole country for months after the Republican nomination was over and Republicans stopped registered voters on a large scale. All those (Obama) Democrats who were moaning that Clinton's refusal to give in was going to hurt the party need to eat a second helping of crow tonight. Her persistence led to huge registration gains which may serve the party well in November."

Hier kan ik vanzelfsprekend alleen toegeven dat ik "meehuilde met de wolven in het bos", terwijl er ruimte zat was om "het beter te zien dan de anderen". Ik eet, dus, mee "a second helping of crow". En hoop dat intussen duidelijk is dat het uitroepteken in de titel staat voor geamuseerde ironie...

2 opmerkingen:

Ivan Janssens zei

Aan de andere kant:

"In de jongste peiling van de Amerikaanse nieuwszender CNN heeft de Democratische presidentskandidaat Barack Obama een erg kleine voorsprong op Republikein John McCain.

Vierenveertig procent van de ondervraagden zou vandaag voor Obama stemmen, terwijl 41 procent voor McCain zou kiezen.

Het aantal onbesliste kiezers ligt op 15 procent en dat is nog altijd erg veel, zegt CNN. Politieke analisten in de VS waarschuwen al weken dat de strijd om het Witte Huis nog zeker niet gestreden is."

(http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF25072008_048&ref=front)

In Berlijn was het ongetwijfeld een landslide. Maar Berlijners kiezen niet in november.

Koen Robeys zei

Maar dat is nu juist een beetje het punt. Eén artikel dat ik er over gelezen heb zegt expliciet: de analysten zullen blijven zwaaien met polls die "verdeeld" zijn en ze zullen blijven schrijven over "Obama op kop, maar twijfels over zus en zo", maar dat zijn alleen maar manieren om meer kranten te verkopen of meer hits te genereren.

Vandaar ook dat ik altijd probeer te zeggen wat er in de toekomst moet gebeuren om dit soort dingen vol te houden of juist te weerleggen. Bijvoorbeeld, zonder grote blunder bij Obama wint Obama (afgetekend). Als die blunder er niet komt en McCain wint toch (of verliest zeer nipt), dan zijn deze ideeën "gefalsifiëerd".

Maar mijn opinie heeft de vorige test toch overleefd: Obama moest een bounce krijgen in juni, en later verzwaarde ik zelfs nog de conditie en moest de bounce er nog altijd zijn midden juli: en het was ook zo.

Dus ik houd me maar aan mijn opinie: zoals het er *vandaag* uitziet is het echt niet alleen in Berlijn een "landslide", maar ook in de VS.