zaterdag 13 maart 2010

Even gewoon voor mezelf: de "FUT's"

Deze post is puur ter registratie voor mezelf. Google lijkt het me moeilijker en moeilijker te krijgen om oude conversaties terug te vinden, en soms is dat jammer.

Maar als je dan toch leest, misschien even de context. In de vele jaren dat ik veel tijd had (na de werkuren doe je als vrijgezel dus echt wel je zin) heb ik heel veel plezier beleefd aan usenet debatten met de creationisten. Dat is ontstaan in 1,999 toen het me lukte een welbepaalde creationist een bepaald puntje te doen inzien. Toen bedacht ik dat ik het met de "echte" creationisten moest proberen, omdat ik me afvroeg hoe het kwam dat ze altijd zo "onweerlegbaar" leken. Na een tijdje heb ik opgemerkt dat bepaalde standaard drogredenen en sofismen altijd weer terugkeerden. Per analogie met de term FAQ heb ik daarvan dan de lijst met FUT's, van "Frequently Used Tactic" gemaakt - overigens zonder dat ik zelf op dat idee ben gekomen; iemand moet me ergens voor geweest zijn, en ik heb het idee gewoon voor mezelf overgenomen, en uitgevoerd.

Dus op een dag heb ik daar dat lijstje van gemaakt, en nu ik het (na meer zoeken dan me lief was) heb teruggevonden zie ik dat het al tien jaar geleden was... En omdat ik ze toch wel de moeite vond, en merk dat ik ze af en toe nog kan gebruiken (de lezer begrijpt dat ik me ergens anders weer aan het amuseren ben...) registreer ik hier even de url, gevolgd door de lijst.

http://groups.google.be/group/nl.religie/msg/c230f5a82dd4e82c?hl=nl

1. Het maken van een karikatuur van de theorie, en "ontdekken" dat er
problemen zijn met dingen die de theorie in werkelijkheid niet eens zegt.

2. Het verdrinken van de discussie in irrelevante futiliteiten.

3. Het ongemerkt veranderen van onderwerp, zodat de weerlegging van je
originele bewering achter de plooien verdwijnt.

4. Het stellen van een eindeloze reeks nieuwe vragen, en het feit dat zoiets
niet *kan* beantwoord worden verwarren met "problemen" van de theorie.

5. Het steeds opnieuw stellen van dezelfde vragen, ook al zijn die drie
maand geleden, evenwel door iemand anders, al beantwoord.

En meer niet...

Geen opmerkingen: