maandag 22 maart 2010

Yes, he could

Obama heeft er zijn "Health Care" (fase nummer zoveel) toch nog doorgekregen, en het internet puilt uit van het gegnuif en het gegil, alnaargelang het kamp waarin je zit. Het valt me weer op hoe dit wordt besupported als een voetbalmatch. Je bent voor of tegen, niet op basis van wat er in staat, maar omdat het wel of niet jouw kamp is. Ik betrap mezelf er ook op: vraag me niet wat de nieuwe wet zegt of doet, maar ik ben er toch voor. Ja, want de Republikeinen zijn er tegen: welk argument wil een mens nog meer...

Kom, ik kan niet nalaten een voorbeeld te geven. Gnuifgnuifgnuif, hier is er één die in januari had verklaard dat "Health Care" dood en begraven was, "zonder enige kans om ooit weer op te staan":

http://www.weeklystandard.com/blogs/health-care-bill-dead

Het is eigenlijk allemaal erg pathetisch, om gedeprimeerd te raken; zowel het gegnuif uit het artikel van januari, als het gegnuif om dat artikel van januari. En ik voel het in mezelf, maar ik wéét het tenminste van mezelf...

Een bedachtzame stem aan de Republikeinse zijde (ik ben de url alweer kwijt, ezel die ik ben) (ah, het was een beetje onvermijdelijk, zie voetnoot (2); voor één keer omgekeerde volgorde...) vroeg zich af: wat als de Republikeinen nu eens de wet die Republikeins presidentskandidaat Romney in Massachussets heeft afgekondigd hadden voorgesteld? Ik lees overal dat die wet heel goed lijkt op dat gedrocht dat het communisme invoert in Amerika als het van Obama komt, maar blijkbaar niet als het van de Republikeinen komt. Dus Obama, die al een vol jaar droomt van een gemeenschapelijke aanpak had er waarschijnlijk veel in gezien, en de Republikeinen hadden er uitgezien, niet als de bende saboteurs waar ze nu op lijken, maar als bedachtzame staatslieden die gewoon hun eigen wetgeving hadden uitgerold.

En daarmee zitten we bij het drama. De mensen die momenteel het woord voeren in de Republikeinse partij zijn zo diep weggezonken in het allerdomste niveau - creationisten, "Obama is een communist", "de nieuwe wet zal doodscomités (of zoiets) met zich meebrengen" en vele varianten - dat de bedachtzame stem van even hierboven gewoon helemaal niet meer aan het woord komt. Ze zijn er zo van overtuigd dat zij en alleen zij (een soort goddelijk) recht hebben om te regeren dat er zelfs niet meer mee te praten valt; dat iedereen die het aandurft een verkiezing van hen te winnen niet anders meer kan zijn dan de duivel zelf.

Dat heeft dan weer tot gevolg dat de meeste serieuze mensen dan maar zuchtend "Democraat" worden, en aan het einde geef je ze nog gelijk als je geen flauw idee hebt van waar ze mee bezig zijn: want de andere partij staat aan de zijlijn "nigger" te roepen als ze hun zin niet krijgen. En denk vooral niet dat ik niet hetzelfde vind van de radicalen uit de andere partij, zoals ik ook al gezegd heb (1).

Netto krijgen we het erbarmelijke schouwspel van de belangrijkste natie van "het Westen" die zichzelf in stukken scheurt, en met elke nieuwe ontwikkeling alleen maar nog meer de fundamentalisten schijnt te kunnen mobilizeren. Een mens zou het temidden van al het gegnuif over Barack "Yes, we can" Obama nog gaan vergeten, maar dat heeft in een wereld die meer en meer zal gedomineerd worden door andere beschavingen misschien ook nog enig belang?

-----------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2009/10/met-sommige-vrienden-heb-je-geen.html
(2) http://www.frumforum.com/waterloo

Geen opmerkingen: