woensdag 19 september 2007

Update bij "Internet voor Dummies"

Wel, ik twijfel eigenlijk al niet meer aan mijn verhaal van een paar dagen geleden (1). Sinds ik verschillende dagen geleden de knop "publiek blog" terug op "ja" gezet heb, zie ik weer de ene bezoeker na de andere binnenkomen via Google trefwoorden. Misschien even meegeven dat ik nog een week verlof heb genomen, en dat het weer zich leende tot het bestuderen van de Statcounter statistieken...

Bij soortgelijke gelegenheden vroeger was me opgevallen dat oudere posts meer kans maken te worden gevonden dan recentere: ik veronderstel dat er een verband is, vraag me niet welk. Destijds was de post "De Rijkste Man ter Wereld" de meest gelezen post. Onmiddellijk daarna kwam zowat de hele "Griekse Sage", die toch ook alweer van bijna een jaar geleden dateert. Sinds enkele dagen krijgen die terug een hoop hits, terwijl "de rijkste man" nog steeds schittert door afwezigheid. Google... wie zal het ooit begrijpen?

In elk geval, op enkele dagen tijd tonen de statistieken weer een hoop leven in het blog. Toch zie ik intussen dat er ook een komkommertijd effect moet geweest zijn. De cijfers liepen vooral terug in juli en augustus, maar ze namen alweer fors toe in september, toen ik aan die knop nog niet geprutst had. En zo heb ik nu ineens een dubbel effect. Er zijn opnieuw "meerdere lezers per uur" die gewoon geregelde lezers van het blog zijn, en er zijn minstens evenveel, en vandaag zelfs al meer, lezers die hier arriveren met trefwoorden als "puber", "Spartanen" en tegenwoordig ook "creationisme".

Maar het blijft natuurlijk een blog van de "fat tails" (een verwijzing naar de Gausscurve, waarop je als raar geval ergens ver van het centrum prijkt). In feite daalden de cijfers nogal fors in de tijd van "dt = dr/S": grijns. Tja, dat is waar "fat tails" voor dienen, nietwaar? Het kan niet altijd ons superieure ras, ons superieur economisch systeem, onze superieure religie en onze superieure taalkundige gemeenschap zijn...

-----------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/09/als-internet-voor-dummies-te-moeilijk.html

Geen opmerkingen: