dinsdag 11 november 2008

Een nieuwe "feature"!

Het is me nog eens gelukt een nieuwe blogeigenschap van "Blogger" te begrijpen, en in te voeren. Meestal zit ik verdrietig te staren naar wat mij een enorme woordenbrij lijkt; een beetje wat de toevallige bezoeker van dit blog ook voelt, veronderstel ik. Met dat verschil dat ikzelf besef dat ik iets mis, want eerlijk gezegd, voor internetnullen als ikzelf is dit platform toch een echte zegen. Ten eerste ik kan bloggen, en het was gemakkelijk om op te zetten. Weinig moeilijke problemen over lay-out, voortdurend verbeterende gebruiksvriendelijkheid... Ik vermoed dat de enige zwakte van Blogger is dat je ermee opbiecht een "bloggen for dummies" nodig te hebben. (Grapje, beste lezers, grapje. En trouwens, als iedereen dat toch al doorhad...)

Nu, mocht één van de lezers meer weten over de mogelijkheden van Blogger, en denken dat er één is die ik echt moet gebruiken, laat het weten, als ik me echt concentreer lukt het me vermoedelijk wel om het er ook op te krijgen.

De nieuwe feature is dat je vanaf nu (als alles tenminste goed verlopen is) een score kan geven aan de posts. Beneden verschijnen vijf vakjes, en iedereen kan kwoteren op die schaal. Omdat ik een beetje hoop een resultaat te krijgen volgens de schaal die ik lang geleden heb voorgesteld (1) heb ik de vijf vakjes van een naam voorzien. Het middelste vakje (drie op vijf) heb ik "goed" genoemd. Wat ik hoop is dat ik vaak een score van niet hoger dan "goed" krijg. Niet omdat ik niet van complimentjes houd, maar omdat ik denk dat die niet veel waard zijn als er mee gesmeten wordt.

"Goed", dus, zal ik interpreteren als "het soort post dat je van dit blog verwacht, met al zijn troeven en gebreken, en die maakt dat je hier geregeld een kijkje komt nemen". Ikzelf vind dat er tamelijk veel (zo'n 50 plus %) posts "goed" scoren: anders zou ik stoppen met bloggen.

Het niveau daarboven heb ik "knap" genoemd. Ik hoop werkelijk niet vaak "knap" te zien, want ik zou het als een vorm van inflatie beschouwen. Wil je zeggen dat het "goed" was: noem het dan "goed". Alleen als het zo gaat zal ik "knap" kunnen lezen als "dat is nu eens het soort posts die dingen laat zien waar je niet aan gedacht had, en die je niet even goed (lees: beter) ergens anders kon vinden". Ik denk dat er tussen de ruim 800 hier enkele posts zijn die ikzelf "knap" zou noemen.

Het hoogste niveau heb ik "briljant" genoemd. Ik denk dat er geen posts zijn die "briljant" verdienen. Het is evenwel altijd mogelijk dat er ergens een post tussen staat die tegelijk aangenaam was om te lezen, en toch werkelijk iets bijbracht dat minstens het vorige niveau haalde (en bij voorkeur zelfs origineel was) en waarmee je de aandacht kan trekken van mensen voor wie normaal dat soort onderwerp volslagen worst is. Nog meer dan voor de score "knap" geldt: hoe meer je ervan te zien krijgt, hoe meer ze hun waarde verliezen.

Het niveau "flauw" is bedoeld om te zeggen dat het allemaal een beetje is wat je ervan verwachtte, maar last heeft van de typische gebreken. Te veel, te moeilijk, te lang en te luid. Het heeft evenwel geen zin om hier lange reeksen "flauws" neer te zetten, omdat je dan dit blog gewoon niet zou lezen. Ik hoop een aantal "flauws" te krijgen waaraan ik iets zou hebben. Je bent wèl een geregelde lezer van het blog, en je wil me vertellen dat het beter had gekund.

Het niveau "dom" is tenslotte nodig omdat iedereen af en toe enormiteiten uitkraamt en het niet eens zelf doorheeft. Het is de tekst waarop je niet eens meer antwoordt omdat je gewoon niet weet waar je in 's hemelsnaam moet beginnen. Of wanneer de tekst zo langdradig, ongestructureerd en doordrammerig werd dat je geïrriteerd wegklikt en denkt enkele dagen weg te zullen blijven. Merk op dat de omschrijving opnieuw impliceert dat je wel een geregelde lezer van het blog bent. Als iemand vind dat ik een idioot ben mag hij me dat altijd eenmalig laten weten, maar als al mijn posts opnieuw die kwalificatie verdienen - waarom zou hij dan de moeite doen om ze te komen bekijken?

Wel, ziedaar. Als geen kat er gebruik van maakt verlies ik er niets aan, maar ik hoop toch er wat reactie mee te zien.

--------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/03/kwotering.html

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Een goede bron van informatie voor wie het onderste uit de kan wil halen met zijn blogspot-blog is http://www.bloggerbuster.com

Koen Robeys zei

Nice try!

Ik ben er gaan kijken, en...

Het is precies hetzelfde als met de communiqués van Blogger zelf.

Je hebt er geen idee van hoe ver dat soort toestanden boven mijn pet gaan...

Tom Bonte zei

handig!

weet me te zeggen hoe het meevalt, dan steel ik het misschien ooit eens van jou. ;)