maandag 13 oktober 2008

Dat knagende wantrouwen...

Sommige mensen zijn in hun afkeer van overheidsoptreden echt fanatiek. Zo moet ik terugdenken aan een karikatuur over de huidige bankencrisis. Je ziet twee uitgemergelde figuren met een baard van veertien dagen door een woestijn kruipen met hun tong tot aan hun knieën. En daar zegt één van de twee met een boos gezicht: "geen sprake van dat we ons door overheidsoptreden zullen laten redden, laat ons liever bidden om regen".

En dat drukt de twijfels die sommige van mijn recente posts bij het discours van sommige mensen meegaven heel netjes uit. Want als het "domino effect" reëel is, dan gedragen al die mensen die met een serieus gezicht voorstellen de banken maar te laten falen zich zoals de twee in de cartoon. Misschien geloven die mensen wel echt in goddelijke instanties, maar even goed zijn ze absurd. Maar ik blijf de hele tijd erkennen: laat zien waarom al die vrees over "domino effect" onterecht is, en ik zal meteen mijn ongelijk inzien.

Intussen knaagt hier het wantrouwen dat allerlei mensen de redenering ongeveer als volgt laten gaan. (a) Overheidsoptreden is in alle omstandigheden en totaal los van enige invloed die de realiteit op onze opinies zou kunnen hebben verkeerd. (b) Als we dat zo uitdrukken dan is de kans niet alleen reëel dat andere mensen opmerken dat dat niet zeer snugger klinkt (omdat het naar een religieus dogma ruikt) maar dat (veel erger nog) we dat zelf zullen opmerken. En dus passen we per (c) de hele realiteit maar aan onze opinie aan, inclusief het laten verdwijnen van het "domino effect" alsof het er nooit geweest was.

Een beetje zoals die twee in de woestijn nog liever bidden voor reden dan erkennen dat er weinig hulp Gods te verwachten valt, want daaruit zou volgen dat de overheid helicopters moet sturen - en dàt kunnen we toch niet hebben, nietwaar?

En het is heus niet alleen het "domino effect" dat wordt herschreven. We zagen al passeren hoe er een gejammer opstijgt over de aandeelhouders van de banken die door de overheid worden uitgekocht. Maar ik ben zelf aandeelhouder van verschillende banken (oh, op "kleine spaarder niveau", hoor, maak je vooral geen illusies), en ik kan getuigen: wij aandeelhouders van banken hebben de laatste tijd zeer, zeer weinig winst gemaakt op onze aandelen. Verlies hebben wij gemaakt met heelder sloten rode inkt, in het bijzonder op de banken waar de overheid ons zogezegd is komen uitkopen...

En dus vraag ik me af: waar halen ze dat soort stoten vandaan? Waarom kramen ze dat soort dingen uit waar ze zelf, mits de allereerste les internationaal bankieren te verwerken, de fouten konden uithalen? En tot nader order - het moment waarop ze me overtuigen dat mijn vrees voor "domino effect" vrees voor een luchtspiegeling is - voel ik dat knagende wantrouwen dat ze dat doen omdat ze wel degelijk "marktfundamentalisten" zijn.

Geen opmerkingen: