maandag 28 januari 2008

"Speels maar Serieus" is twee jaar oud

En zo zijn we weer op één van die punten waarop je even stilstaat en zegt, mens, wat vliegt de tijd. Twee jaar geleden, al, dat ik me afvroeg of dat zou gaan, een blog schrijven en (zo ja) of dat wel de moeite zou zijn. En kijk, dat viel reuze mee, en voor je het weet staan we twee jaar verder, en kan je je eigen blog gebruiken om te zien waar je zoveel tijd geleden ongeveer mee bezig was.

Eén van de relevante terugblikken, veronderstel ik, gaat over de vraag of er ook lezers zijn. Als ik daar een (voor de verandering) beknopt antwoord moet op geven, zou ik in twee woorden zeggen: neen. (“Te moeilijk, te veel, te luid en te lang.”) Nu, de wereld is zelden zwartwit. Ik vind de post terug waarin het na negen maanden gelukt was een (soort) teller te installeren, en het bleek dat er ongeveer één bezoeker per uur arriveerde. Dat is zelfs vandaag vertederend, zoals de huidige cijfers voor een redelijk gelezen blog vertederend zullen zijn. En er was goed nieuws! Juist in die periode, negen maanden na de start, bleken de cijfers te stijgen! Er kwamen zowaar geregeld niet één, maar zelfs twéé bezoekers per uur!

Ik zie dat ik sindsdien maar zedig over het onderwerp heb gezwegen, op één uitzondering na, nog eens zes maand later, toen er zich een piek in het bezoek had voorgedaan, en er “tegen de honderd” bezoekers waren verschenen. Een getal dat in de zomer van 2,007 alweer sterk was teruggelopen, maar goed, zo laag als die eerste maanden is het nooit gevallen. Tegenwoordig zien we weer “tussen de 50 en de 100” echte bezoekers per dag, waarmee (voor zover ik dat kan inschatten) dit blog zich ergens bevindt in dat pak van de vele duizenden blogs die tenminste niet dood zijn.

De meerderheid van de bezoekers komt via Google. Er zijn ook enkele regelmatige bezoekers, maar dat blijft, zoals dat gaat met mensen die blijk geven van een superieure, verfijnde smaak, en gesofisticeerde interesses, een beperkte groep. De meeste bezoekers komen naar hier via zoektermen als “peuter” en “koorts” en “Boemba”, en zo voeren de posts over “peuter Sarah en baby Thomas” de hitparade aan. Eigenlijk een beetje een klap voor een blog dat het vaak heeft over de geschiedenis van het universum, de oorsprong van het leven, het ontstaan van de mens en de ontwikkeling van de beschavingen. Maar ja...

Als ik mezelf toelaat over dat soort frustraties heen te kijken zie ik ruwweg twee groepen posts die veel belangstelling krijgen. Onder de recente posts zijn dat vaak de teksten met een natuurwetenschappelijke inslag. De toon is “ik ken er niet veel van, wat ik er al van begrepen heb is zus en zo, en als iemand er meer van weet...etcetera.” En als er één positieve ontwikkeling aan dit blog is, dan is het dat vrij vaak mensen me een hoop dingen komen vertellen die ik nog niet wist. Onder de oudere posts (die stilaan evergreens aan het worden zijn) vind ik dan weer nog altijd de hele serie over de oorlogen tussen de Grieken en de Perzen van 2,500 jaar geleden terug: en dat doet me plezier want ik denk er zelf nog altijd graag aan terug.

En de toekomst... Ik weet het niet, want een beleid zit er niet echt achter. Als een onderwerp me genoeg bezig houdt ontstaat er na een tijd een heel serietje, maar dat komt allemaal tamelijk willekeurig tot stand. In ieder geval weet ik ondertussen dat bloggen me tamelijk vanzelf afgaat. We kunnen natuurlijk niet weten welke factoren allemaal de boel kunnen bederven – binnen enkele maanden gaat peuter Sarah naar school – maar behoudens onverwachte ontwikkelingen denk ik wel dat hier volgend jaar een soortgelijke post zal staan.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Al ben ik maar een paar weken geleden hier beland, ik vind het een van de betere Vlaamse blogs en blijf ze dagelijks volgen. Doe zo voort.

Koen Robeys zei

Tof, je bent meteen lid van het clubje, je weet wel, "superieure" en "verfijnde" smaak!

Maar serieus, gewoon uit nieuwsgierigheid, *hoe* ben je dan eigenlijk hier "een paar weken geleden beland"?

Unknown zei

Weet je wat het is? Het is kampen met geloofwaardigheid, als ik de hoeraberichten op een jou welbekende nieuwsgroep moet geloven steekt ene LVB daar met kop en schouders bovenuit.
Ik ben zo vrij die mening niet te delen, al moet ik toegeven dat van de weinige bloggers waar ik - meestal per ongeluk - een stukje van lees, het elders nog veel erger is gesteld.
Wat is de relevantie van een blog waar uitgebreid aandacht wordt besteed aan een Humo-pagina waar kennelijk iets verkeerd mee gelopen is? Blijkbaar genoeg voor de webmaster om daar quasi een historische gebeurtenis van te maken, dan heb ik het niet eens over wereldschokkende gebeurtenissen die onder het kopje Belgische Actualiteit als "Bert Anciaux zingt de Brabançonne" of "Britney Spears niet bij Dr. Phil" gepresenteerd worden.
Geef toe, het is het soort blogitems waar een doodgewone boerenknul als ik de slaap niet kan van vatten.

Nee, dan liever volg ik het groeiproces van jouw nakomelingen die mij dertig jaar terug in de tijd doen belanden maar waarvan ik nooit geweten heb dat een mens dat zo lyrisch kon beschrijven.
Afgezien daarvan volg ik met meer dan gewone belangstelling, als vertegenwoordiger van dom links (dat is het epitheton dat mij doorgaans wordt toebedicht) jouw gevecht met de wereld.

PS: vind je niet dat het tijd wordt om een 60KB+ postje te schrijven over de recente beursgebeurtenissen (hoe speculeer ik met 50 miljard en mijn werkgever weet zogenaamd van niets -FR- of: hellep, ik heb geen geld meer om mijn hypotheeklening af te betalen -VS)

PS2: waarom schrijf jij jaartallen met een punt ertussen?

PS3: VH, Full en ondergetekende gaan 1 ontluisterende ontmoeting tegemoet in jouw hometown (?)Mechelen.
Details op simpele aanvraag.

PS4: het is verdorie knap lastig om in zo'n klein "kotteke" iets zinnigs neer te pennen.

Beste groeten,

Boutros G of Michel N.

Koen Robeys zei

(Bezorgde toon): Het kan zijn - maar ik kan het me niet herinneren - dat ik je ooit "dom links" heb genoemd, maar ik verzeker je dat het etiket dat ik op je geplakt heb alleen maar "links" is. Het is niet mijn kop of thee, maar het is bij mij ook geen scheldwoord.

Om *dom* links te zijn moet je *minstens* dingen beweren die op simpel niveau niet waar zijn en vreselijk beginnen schelden als iemand die simpele weerleggingen toont. Doe je dat :-) ?

Als je denkt dat het VH en Full niet stoort hun avond door te brengen in het gezelschap van (één van) de saaiste mens(en) van de planeet (ik drink hoogstens enkele glazen rode wijn, en voor de rest niks: n - i - e - t - s) zou ik wel eens durven mijn neus buiten steken. Ik beloof evenwel niets: ik moet mogen van mijn vrouw! (Enne... ik ga ook vroeg slapen.)

Maar los daarvan, dus...

En die post over de huidige toestand in de financiële markten... Er is veel méér dan 60 kb nodig om te zeggen wat de mensheid daarvan moet weten. En het is nu al "te veel, te moeilijk, te lang en te luid"...

Overigens bedankt (Dagobert ook) voor je bemoedigende post. Wij, hooghartige types kunnen proberen het te ontkennen tot we er blauw van zien, maar het doet toch altijd plezier.

Anoniem zei

Je vindt het blijkbaar vervelend dat men via baby- en peutergoogelen op je blog komt.

De oorzaak hiervan is volgens mij je passie voor je kinderen. Over veel kunnen we het oneens zijn, die passie delen we alvast.

Mijn vermoeden is dat ouders die gepassioneerd zijn door hun kinderen, zelfs op een foute manier, hun kinderen meer kansen bieden op een behoorlijke toekomst.

Je kinderverhalen lees ik met plezier Koen, ze zijn herkenbaar en tegelijk origineel want enkel van jou.

Blijven schrijven Koen, misschien ooit een boek. Succes nog!!!
groeten,
Benny

Koen Robeys zei

Benny: niet *vervelend*, hé, anders schreef ik ze niet. Maar *ironisch*, dat wel. Daar zit je met je vragen op kosmische schaal, en je wordt gelezen als een babyblog: zeg nu zelf!

:-)

Anoniem zei

Door een drukke agenda heb ik minder tijd om dagelijks te bezoeken. Maar toch lees ik vaak alles dat ik gemist heb nog na.

Ik volg de blog trouwens al van de perzisch/griekse posts. Ik kan niet wachten op een nieuwe dergelijke serie ;)

Gelukkige 2de verjaardag, van mij mag je nog wel een paar jaar doorgaan.