donderdag 31 augustus 2006

Bij de post "Van Dromen en Wanen"

In een draad op de nieuwsgroep be.politics merkte iemand (die meer van dit soort onderwerpen weet) op dat de "vivid dreams" waarover ik het had (1) niet echt een onderwerp zijn waar "je veel van hoort". Deze terloopse opmerking leidde tot het volgende stuk commentaar dat ik zelf nog aan de post had kunnen toevoegen, als ik er al meteen aan gedacht had. Tja, alleen interessant voor wie van dit soort onderwerpen houdt, veronderstel ik, maar ik geef het toch even mee. Een mens weet maar nooit.

Dus, als reactie op het "je hoort er niet veel van", QUOTE:

Serieus? Ik heb het toch wel vrij vaak. Het is dat ik weet hoe ontzettend vervelend mensen zijn die willen dat je naar hun dromen luistert...

Maar hier is nog een "theorie" van me. We suggereerden al die "wonderlijke" details, en die "ontroerende" en zelfs "hemelse" schoonheid: ik weet er alles van. Maar ik denk dat er een soort "chaostheorie" bijhoort: heel kleine oorzaken hebben heel grote effecten. Dat zit zo.

Ooit werd ik uit zo'n droom wakker met weer dat zalige gevoel: nu was het echt "mooi geweest". Namelijk had ik pas een concert bijgewoond: goddelijke muziek! Tot tranen bewogen, echt waar. Maar wacht... aangezien ik pas wakker was, moest dat het uitgelezen moment zijn om me de details te herinneren, nietwaar? Strijkers, blazers, de hele meute, maar de melodie moest ik kunnen reconstrueren, toch?

En het was ook zo!

Het was "In een klein stationnetje".

Voor een orkest van minstens 80 man, weliswaar, maar het bleef "In een klein stationnetje".
En het stukje dat in het bijzonder zo tot tranen wist te bewegen was de derde zin: "stonden zeven wagentjes". Langzamer uitgevoerd, hoor, met veel dramatiek en zo. Maar het bleef, achteraf bekeken, "stonden zeven wagentjes".

En sindsdien heb ik een "theorie" die zegt dat veel van die enorme pracht veel meer in the eye of the dreamer zit, dan in de realiteit, want eerlijk gezegd... (Ik zit nog hoofdschuddend terug te denken aan dat "In een klein stationnetje".)

Zeer bescheiden ingrediënten, prachtige droom.

En toch... als het verhalen betreft (het betreft eigenlijk haast altijd verhalen), dan zou je er soms echt een kleine novelle van kunnen uitschrijven. Dus het zal toch wel wat ingewikkelder zijn dat...

UNQUOTE

------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/08/van-dromen-en-wanen.html

Geen opmerkingen: