donderdag 12 oktober 2006

Experimenten

De mensen die me kennen - tenminste, op het internet - weten dat één van mijn stokpaardjes de vraag is hoe we de mogelijkheden van het web kunnen gebruiken om tot een betekenisvolle communicatie en uitwisseling van ideeën te komen. Daarbij hanteer ik de hypothese dat er een "window of opportunity" bestaat. Dat "venster"concept gebruik ik hier om aan te geven dat er een bovengrens en een benedengrens is, en enkel wanneer je daartussen zit maak je kans er iets van te maken.

Laat me illustreren. De benedengrens voor betekenisvolle communicatie is dat er een communicatiemiddel is. In dit geval praten we al niet meer over de uitvinding van de taal, noch van het schrift, noch van de boekdrukkunst, maar alweer oneindig veel verder, van het internet zelf. Voor dat internet kwamen alleen mensen die toegang hadden tot academische of journalistieke kanalen "aan het woord". Vandaag kan om het even wie een blog of wat voor site ook opzetten, of zich naar usenet begeven, en de wereld insturen wat hij maar wil.

Dus, er moet een fysieke drager zijn, in casu één of ander soort site, en daar moet één of ander te beleven zijn, en dan kan communicatie ontstaan. Concreet beeld ik me in dat een aantal mensen met een betekenisvol blog (bijvoorbeeld, de twee die in mijn "links" staan, en naar ik wil hopen, dat van mezelf, en nog een paar anderen) via een netwerk van blog-achtige sites in conversatie treden met elkaar, en met nog anderen. Dus moeten de sites ook nog toegankelijk zijn voor mensen die ideeën en reacties kwijt willen, en met deze lijst van ingrediënten stijgen we stilaan boven de benedengrens uit.

Enig experimenteren met het nagelnieuwe medium, onder andere met het systeem van de nieuwsgroepen, bracht heel snel, na slechts enkele jaren, of hoogstens een decennium, aan het licht dat er ook een bovengrens bestaat. Boven dat punt wordt het even onmogelijk betekenisvolle communicatie te krijgen als onder de benedengrens. Dat punt ligt waar het systeem zo toegankelijk wordt, dat iedereen die gewoon voor de lol iets wil komen volschreeuwen, dat zonder meer kan doen. De meeste open forums, zoals usenet, vertonen doorheen de jaren de neiging om steeds meer naar het inhoudelijke nulpunt te evolueren. En dus rijst de vraag hoe we niet alleen boven de benedengrens komen, maar minstens evenzeer hoe we ook beneden de bovengrens blijven.

Dat laatste is op het internet absoluut niet populair. Het internet moest juist open en vrij zijn, nietwaar? En ik begrijp dat allemaal zeer goed, en ik sta er zelfs achter. Alleen leren gewoon de feiten dat het niet werkt. Niet omdat ik dat zo fijn vind, maar omdat een totaal open systeem niet werkt, zoek ik iets beters.

Momenteel heb ik dit blog: welkom! Dit blog bewaakt de bovengrens zo onmogelijk strikt - geen enkele commentaar passeert voor ik hem heb doorgelaten - dat ik de site de facto beneden de benedengrens duwt. En dus ontstaat er geen betekenisvolle uitwisseling van ideeën, iets dat me helemaal niet verbaast, maar waarmee ik ook maar een eerst stap wilde zetten, naar een systeem dat de bovengrens terug omhoog weet te duwen.

Ik denk dat we een systeem nodig hebben waarbij iedereen begint met een status waarbij hij in eerste instantie zal moeten doorgelaten worden. Al snel zal de organizator van de site het verschil kennen tussen posters die iets willen bijdragen en anderen. Die posters zouden dan een "toegangsticket" moeten krijgen. Hun reacties, ongeacht de inhoud, moeten er meteen doorkomen. Als iemand zich een tijdje normaal gedraagt om vervolgens vermomd als "vertrouwde poster" de site vol te spammen, moet hij terug van de lijst gesmeten kunnen worden. Omgekeerd zullen organizatoren die voortdurend mensen eraf smijten, te nadrukkelijk omdat ze het niet eens zijn met de tendens van de site, zelf ook geloofwaardigheid verliezen. Iets dergelijks moet volgens mij kunnen werken.

Maar hoe doe je dat? Voor zover ik kan zien biedt Blogger geen technologie aan die dit mogelijk maakt. De man die me enkele weken geleden met de teller heeft proberen helpen, vertelde me dat er een andere bloggersite bestaat, http://www.theblog.net/ . Daar zouden mogelijkheden zijn om tot het soort toestand te komen zoals ik die net beschreef. Na lang piekeren heb ik er een testblog opgezet, en met een beetje geluk vind ik de manier om te posten, de site te editen en toonbaar te maken, ja, misschien begrijp ik op een dag zelfs het commentaarmanagement.

Momenteel zit ik verdrietig te kijken naar iets dat me een totale chaos lijkt.

De url is http://koentest.theblog.net/ . Op dit moment heb ik twee keer "test" gepost, en dat één keer weer weggehaald: een kleine stap voor de mensheid, maar voor Koen een hele sprong voorwaarts. Als ik, om even een probleem aan te halen, in het menu "skin" iets selecteer, ziet dat blog er ineens heel anders uit: niet eens in settings, dus, gewoon op de blogpagina zelf. Als ik er uitga, en opnieuw erin, dan krijg ik dat blog in de nieuwe outfit te zien. Beats me.

En van de rest van de site-tools snap ik voorlopig helemaal niets. Hoe dan ook, ziedaar de reden waarom er vandaag geen post over economie of geschiedenis of iets dergelijks is. Ik ben aan het experimenteren. Alle aanmoedigingen, suggesties en ideeën zijn dan ook meer dan welkom.

Geen opmerkingen: