maandag 2 oktober 2006

De Studie van de Geschiedenis

Aan mijn scholierjaren, en zelfs rechtenstudies, heb ik een serieuze allergie aan het vak geschiedenis overgehouden. Je zou het nu niet meer zeggen, maar zo is het. Laat me terugdenken aan de post over de stichting van Rome (1). Het kan aan mij liggen, maar als het schoolsysteem bedoeld was om de leerling zo weinig mogelijk kennis te laten onthouden, en er zo weinig mogelijk interesse voor op te wekken, dan konden ze het bij mij nauwelijks beter doen.

Vooraan in de klas stond iemand een serie klanken af te rammelen: Alba Longa, Etrusken, Horiatii en Curiatii, en zo nog een paar, en wat ik er allemaal mee te maken had, Joost mocht het weten. Natuurlijk, het is mogelijk dat bij veel mensen opsommingen van jaartallen en dynastieën een zeker mysterie en aantrekkingskracht opwekt, en dat dat hen de kapstok geeft die toelaat geschiedenis te doorgronden.

Wel, bij mij werkt het zo niet. Bij mij zou het veel meer hebben opgebracht, als iemand me verteld had dat we te maken hadden met een soort middeleeuwen, en dat er in die tijden van opkomende beschavingen concurrentie was tussen Etrusken, Phoeniciërs en Grieken. Bij mij zou dat soort breed kader een oneindig veel betere kapstok zijn, en de jaartallen zouden na een tijd wel vanzelf komen. Zie je al hoe je kan invullen dat de Etrusken een groepje strategisch gelegen nederzettingen innamen? Zie je al hoe, bij de kruising tussen een belangrijke weg en een belangrijke rivier, de nederzettingen die een stad werden geen van buiten te leren datum zijn, maar een haast vanzelfsprekende ontwikkeling? Begin je je al niet af te vragen hoe het verhaal van die stad dan verder gaat, en hoe het zal aflopen?

Ik zou ook gefascineerd naar de kaart gekeken hebben. Waar lag die weg? Waar ging hij naartoe? Waarom was hij zo belangrijk? De situering van de belangrijke “baaien en golfen” zou eens te meer wel vanzelf gekomen zijn. Wie waren die Etrusken eigenlijk, en waarom beconcurreerden ze de Grieken? Allemaal vragen die ik misschien niet had kunnen beantwoorden, maar ik zou tenminste geweten hebben dat er vragen waren.

Per analogie geldt hetzelfde voor de antieke geschiedenis, niet alleen van Rome, maar van het hele Middellandse Zee gebied. Verbeeld je dat we (praktisch) moesten van buiten leren dat er in dat vroege Vierde Millennium rijken waren als dat van Croesus in Lydia, Griekse en Phoenicische stadsstaten, Egypte, Mesopotamië, Elam, Assyrië, enzovoort. Who the hell cares? Waarom zou mij dat een barst meer kunnen schelen dan, zeg, de lijst ingrediënten van tomatensoep?

Wat een verschil met een scenario waarbij iemand iets zou zeggen als volgt. Beste vrienden, hier is de kaart. Al wat je even in het achterhoofd moet houden, is dat er opkomende stedelijke beschavingen zijn hier (Toscane), en hier (de Syrisch-Libanese kust) en hier (Griekenland). Die maken zich alledrie een hoop illusies, en toch zijn er dan al enkele dingen aan het gebeuren die er onheilspellend uitzien. Namelijk, terug naar die vorige post over de nederzettingen op de zeven heuvels bij de Tiber. Op dezelfde kaart duidt de lesgever aan waar die zich (strategisch gelegen) bevinden bij de kruising van de weg en de rivier, en je verhaal is vertrokken. Rome! Juist onder Toscane, waar één van die beschavingen zit. Ja, ze zitten zelfs een tijdje onder de knoet van die beschaving. En toch, achter de rug van de drie vechtende honden loopt iemand zich al snel warm om met het been te gaan lopen.

En laten we eens een heel eind oostwaarts op diezelfde kaart kijken. Zoals dat praktisch de hele geschiedenis lang het geval was, kwamen vanuit het oosten paardenvolkeren de gebieden van de (toen al) millennia oude beschavingen van Mesopotamië bedreigen, en na de nodige schermutselingen ontstond een voorlopig evenwicht. Voorbij Mesopotamië, in wat momenteel Iran is, raakte één van die paardenvolkeren gesetteld tussen wat destijds de rijken van Assyrië en Elam waren, en een stuk zuidelijker, tegen de Golf aan, raakte een verwant volk gesetteld. De relatief barbaarse volkeren die zich daar aan de oostflank van de Mesopotaamse beschavingen kwamen vestigen heetten respectievelijk de Meden, en de Perzen.

En nu komt een voorbeeld van iets dat in de geschiedenis wel vaker voorkomt. De paardenvolkeren zijn lang niet zo beschaafd als de volkeren van Elam of Babylon, maar hun cavalerie stelt een militair geavanceerde technologie voor. Een zekere Cyrus verenigt de Meden en de Perzen onder zijn (Perzische) vlag en loopt zowat het hele Tweestromenland onder de voet. Zijn zoon Cambyses doet er nog Egypte bij, en daarmee zijn de Perzen zomaar ineens, op een paar generaties tijd, veranderd van een semi-barbaars paardenvolk in de heersers over de twee aloude grootmachten, plus ruime omgeving. Voor die mannen zijn de Phoeniciërs, die we nog maar pas grootse plannen zagen koesteren als opkomende, jonge beschaving, maar een klein hapje, achteloos mee ingepakt op weg naar groter wild.

En wordt het stilaan niet zelfs voor mensen zoals ik interessant zich af te vragen hoe zich dat verhoudt met die zeven heuvels bij de kruising van de oude weg en de Tiber? Laten de avonturen van Cyrus en Cambyses zich nu afspelen in de jaren waarin Rome in zijn fase van het Koningschap zit, onder Etruskisch bewind, dus. Zelfs mensen zoals ik kunnen haast niet vermijden te onthouden dat we nu praten over jaartallen in de 500 BC.

Natuurlijk, dat is nog lang niet zo precies als iemand die “1,302!” of “1,453!” kan brullen. Maar het bezorgt je wel een breed beeld van ontwikkelingen die zich afspelen over een groot toneel, en die vergaande gevolgen zouden hebben voor vele lange eeuwen. De Romeinen en de Perzen... Wanneer we naar de wereldgeschiedenis kijken, niet in 500 voor, maar wel na Christus, dan zijn de Romeinen en de Perzen nog altijd aan het bakkeleien. Ja, eigenlijk zijn ze dat nog aan het doen met de Kruistochten, ja, eigenlijk, met niet eens heel veel goede wil, zijn ze dat nog altijd aan het doen in 2,006 AD.

Is het in dat licht niet veel beter te kunnen bedenken hoe in ongeveer 500 BC de ene partij van dat titanisch conflict, Rome, een klein vlekje was op een Etruskische kaart, en dat de andere partij, Perzië, een heel eind naar het oosten, al een heus keizerrijk was, dat zowel als politieke realiteit, als in de vorm van voorbeeld voor heel veel keizerrijken die nog moesten komen, nog een hoop toekomst voor de boeg had?

Veel beter, toch, dan het kunnen aframmelen van enkele verhaaltjes over Romulus en Remus? Al was het maar om je te kunnen afvragen hoe twee entiteiten waarvan één zulke voorsprong had, zo kunnen uitgroeien tot rivalen. Het lijkt er haast op dat die Perzen zich ergens in moeten verslikt hebben, zodat de Romeinen, letterlijk achter de rug van dat “ergens”, de achterstand konden goedmaken... En zo ziet het er ook alweer naar uit dat er stof voor een volgende post in de maak is. Met dank aan Themistocles.

------------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/09/op-wandel-in-het-vierde-millennium.html

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Koen,

Betreffende het onstaan van de islam en de uitbreiding ervan denk ik momenteel een intressant boek te hebben (van de bib). Het is geschreven door Bernard Lewis en de titel is zeer toepasselijk ''Het midden oosten, 2000 jaar culturele en politieke geschiedenis''

Ik geraak er op het moment maar moeizaam in vooruit; heb twee gebroken ribben en het voortdurend nemen van pijnstillers is niet bevorderlijk voor de concentratie.

Op blz 67 doet Bernard Lewis een merkwaardige uitspraak. Wil je het letterlijk, lees dan het boek; maar het komt er op neer dat de islam niet niet te vuur en te zwaard verspreid werd, maar ''de verspreiding van de islam ging grotendeels gepaard met de gelijktijdige processen van verovering en kolonisatie.''

Zoals ik het interpreteer waren de arabieren al bezig met hun kolonisatie en verspreiding van hun cultuur, met als één van de oorzaken het zwakker wordende Byzantium.

Kortom, zware lectuur maar warm aanbevolen voor hen die graag discutiëren, vooral over het hoe en waarom van onze huidige stand van ontwikkeling.

Groetjes,
Benny

Anoniem zei

Nog iets Koen, al meermaals heb ik gerageerd op je artikels. Een aantal verdwenen van het teksblad na het intikken van die lettercombinatie maar later heb ik er nooit meer iets van gemerkt.

Groetjes, Benny

Koen Robeys zei

Ah, wel... klinkt alsof ik het wel eens zou willen lezen... En dat klinkt op zijn beurt als "als ik eens veel tijd heb"...

Ik denk dat ik er eens wat meer zal proberen over te weten te komen, en als er dan geen indruk overblijft dat één of ander ideologisch standpunt moet verdedigd worden, zodat er ook geen feiten moeten aangepast worden, kan het wel hoog op de stapel terechtkomen.

Zelf heb ik veel plezier gehad aan William McNeill's "The Rise of the West". Ook daar lees je over "verzwakkende" culturen in Byzantium (en Perzië, overigens) die van de Islam een heel nieuw elan krijgen, en dan ook nog ettelijke eeuwen hoogtepunten voor de boeg hadden - op een moment dat Europa nog altijd verder terugviel in de quasi-barbarij.

(Jammer van de verdwijnende teksten, ik laat alles door wat ik zie.)

Anoniem zei

Hup daar gaan we.
Volgens wat ik er uit begrijp is het niet de islam die de arabische wereld nieuw leven inblaast. Dat was nu net mijn punt (in feite dat van de schrijver).
De arabische wereld was reeds aan een come back bezig toen de islam gesticht werd.
Het wegvallen van de supermacht Byzantium, Perziê dat zijn suprematie verliest, dat heeft de arabieren de kans gegeven tot een revivel. Zonder de islam was het mischien ook gebeurt.

Maar goed moet eerst nog verder lezen.

Bij de weg: Bernard Lewis is historicus en emeretus hoogleraar aan de Princeton University. Ik bedoel maar dat ik vermoed dat hij geen domme rechtse is.

William Mc Neill heb ik alvast op mijn lijst gezet.

Groeten
Benny

Koen Robeys zei

Het is denk ik altijd zo dat er niet zoiets als één enkele oorzaak bestaat van historische fenomenen. Dus is "de Islam" niet "de oorzaak" van zus en zo, zoals "het Christendom" dat niet is, of "de Verlichting.

Dus laat ik aannemen dat de invloed van Byzantium op het Arabisch schiereiland al aan het afnemen was voor Mohammed.

Zoals we LVB al vaak gelegenheid hebben gehad te zien, was Mohammed zelf intussen zelf nooit verder geraakt dan dat Arabisch schiereiland.

Op dit punt moet je dus toch eens je wereldkaart nemen. Je zet één vinger in Marokko, en de andere op Maleisië - je laat en passant ook even je blik over pakweg Kzakhstan passeren. En je vergelijkt dat gebied met het Arabisch schiereiland.

Het punt is, *voor* Mohammed werd de Arabische cultuur sterker in het Arabisch schiereiland, en *na* Mohammed veroveren ze onder het verkondigen van de grootheid van Allah heel dat pak dat je niet met één hand hebt kunnen overspannen...

Kortom, op het eerste zicht, en op basis van de indruk die jij ervan geeft, kan ik Lewis' punt als volgt begrijpen: het is hoe dan ook nooit zo dat één enkele oorzaak alle gevolgen voor zijn rekening neemt, en de Islam was niet nodig voor een vroeg opborrelen van de Arabische cultuur.

Maar het neemt natuurlijk allemaal niet weg dat onder de Islam, en gedurende *honderden* jaren *na* Mohammed, grote beschavingen hebben bestaan over heel dat gebied. Die allemaal voortdurend de profeet aanriepen, en archtecturale kunstukjes uithaalden en, in die tijden, binnen het kader van hun geloof een rationalistische filosofie ontwikkelden, die het toenmalige Europa (voor en rond de elfde eeuw) ver overklasten.

Dus ik blijf maar bij mjn mening dat "de Islam" een drager van grote beschavingen is geweest, en dat we daar niet zo heel veel alternatieven voor hebben, zelfs indien de arabieren al voor de Islam een zekere cultuur ontwikkelden.